فایل word سواد دیداری و ارتباط آن با آموزش

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word سواد دیداری و ارتباط آن با آموزش دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word سواد دیداری و ارتباط آن با آموزش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده:

هدف اصلی پژوهش حاضر, سوا دیداری وارتباط آن با آموزشی است. در این پژوهش روش هاوابعاد سواد دیداری برای افراد, به شکلی خاص مورد بررسی قرار می گیرد. سواد دیداری برای ایجاد ساختار مؤثر تصاویر و گرافها به کار می روند تا افراد را به درک ساده تراطلاعات موجود در کتابها و دیگر رسانه ها کمک کنند. سواد دیداری فنونی را تثبیت می کند که به افرا داجازه می دهد محتوای تصویر, نماد و گراف را به شیوه دیداری در کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی تبیین کنند و بتوانند از ابزارهای مؤثر در کاربردهای آموزشی, بهره گیرندقدرت.مصورسازی یاهمان دارابودن سواد دیداری می تواند به شیوه های گوناگون برای درک بهتر ااطلاعات دیداری در کتابهای درسی, مانند: تاریخ, جغرافیا, زمین شناسی, زیست شناسی, ریاضیات, آمار, رایانه, شیمی, و دروس رشتههای هنری مانند: فیلم, سینما و گرافیک مورد استفاده قرار گیرد.تصویرسازی .چشم انداز دیواری و تحلیل پویا از جمله روش های مهم سواددیداری به شمار می آیند. از سوی دیگر, مهارت های سواد دیداری عاملی مؤثر در بهره گیری از مصورسازی اطلاعات است. نتایج این مطالعه در تعامل کاربردهای مصورسازی فوایدی برای آموزش وفرایندهای زیربط آن  در بر دارد.

کلیدواژه ها:  " سواد دیداری" ,"آموزش","مصورسازی"

 

مقدمه:

زبان وسیله ارتباط است و استفاده از آن برای انسان طبیعی است.شکل اولیه و ناب زبان سمعی بوده و به تدریج سواد که عبارت است از توانایی خواندن و نوشتن,تکامل یافته است.ساختن ابزار ساده یا فرآورده های صنایع دستی,طرح یک نشانه یا سمبل و بالاخره تصویرسازی و نقاشی,باید در جریانی تکاملی شبیه به تکامل زبان صورت گیرد.و طی آن استعداد های بشری به کار گرفته شود(1).در مورد آخر یعنی تصویرسازی یا نقاشی,گفتن این نکته لازم است که این هنر زمانی صرفا به هنرمندان تعلیم دیده و با استعداد های خاص تعلق داشت.ولی اکنون به کمک امکانات باورنکردنی دوربین های عکاسی,هر فرد علاقمند می تواند با یادگیری پاره ای قواعد فنی به این کار بپردازد.و حالا سواد بصری یعنی توانایی به وجود آوردن و فهمیدن تصاویر.باز نویسی یا شبیه سازی محیط خارج به کمک دستگاه عکاسی,به تنهایی نمی تواند یک بیان هنری خوب باشد.برای آن که بتوان نیروی بالقوه و حیرت آور دستگاه عکاسی را واقعا در اختیار گرفت,باید با قواعد مربوط به ساختن تصویر یا به عبارت دیگر قواعد بصری آشنا شد.سواد بدان معناست که گروهی از پیام ها برای جمعی از افراد دارای معانی مشترکی است.سواد بصری نیز کمابیش به همین معناست.یک تصویرگر با داشتن و به کار بردن الفبا وقواعد مربوط به شیوه ی بیان بصری دچار محدودیت نمی شود(2). سواد دیداری اصطلاحی است که از سال 1987 در یکی از انتشارات بنیاد ملی علومآمریکا به کار برده شد  بر اساس تعریف دمین 1996 (سواددیداری یاهمان مصورسازی وتصویرخوانی اطلاعات به استفاده کنندگان امکان می دهدتا بتوانند حجم بالایی از اطلاعات راتحلیل و بررسی کنند.باکلی 1997  بیان می کند کاربرد آن, کاربران را قادر می سازد تا حجم زیادی ازاطلاعات را تفسیر کنند مصورسازیاطلاعات, بخش بزرگی از ساختارهای بازنمایی را در بردارد که برخی از آنان به خوبی شناخته    شده اندو برخی جدید هستند.سدیگ و روآنی,موری, لیانگ 2003  معتقدند, یکی از اهداف اصلی مصورسازی اطلاعات, پشتیبانی از تفکر انسانی از طریق استفاده مناسب از ابزارهای تصویری ویژه است و چنان کهوالتر , استوارت و بوراسیک  2004  توضیح میدهند, در مصورسازی اطلاعات یکی از حوز ه های علوم رایانه به شمار می آیدکه برای نمایش حجم بالای اطلاعات, با خلاقیت پیوند دارد. پوتز  2005در تبیین آن می گوید:نظا مهای مصورسازی اطلاعات از توانایی نظام ادراک دیداری انسان برای فشرد هسازی مقادیر زیاد اطلاعات متنی از طریق نمایش دیداری قابل کنترل, بهر ه برداری میکنند.به طور کلی میتوان گفت مصورسازی اطلاعات عبارت است از فعالیت هایی که برای ارائه بهتر شیوه های نمایش اطلاعات به کار گرفته می شود.در این روش با توجه به ظرفیت بالای انتقال اطلاعات توسط تصویر, کوشش میشود تا با نمایش تصویری اطلاعات قدرت درک و یادگیری کاربر افزایش داده شود. 

هدف از فراگیری سواد بصری به وجود آوردن یک سیستم ابتدایی برای یادگیری,تشخیص,ساختن و فهم پیام های بصری یا تصویری به طوری که برای همه ی مردم کم و بیش دریافتنی باشد و نه اینکه فقط عده ی خاصی مانند طراحان,هنرمندان و زیباشناسان قادر به درک آن باشند.و امروزه نیز نیروی فرهنگی و جهانی سینما,عکاسی و تلویزیون در شکل بخشیدن به تصویر انسان از خود,ضرورت آموزش سواد بصری را شدت بخشیده است.حقیقت این است که انسان ها تمایل بسیار زیادی به تصویر دارند.زیرا که تصویر هر شی نزدیک ترین چیز به واقعیت آن است و به تجربه ی مستقیم ما از از اشیا شباهت دارد.به همین دلیل استفاده از آن همراه گزارش کلامی به فهم ما از موضوع کمک می کندمهم ترین عامل جدا نگاه داشتن آن ها از یکدیگر جنبه ی مفید بودن و صرفا هنری و زیباشناسانه ی آن ها بوده است.منظور از مفید بودن آن است که طرح و یا تولید آن برای رفع نیاز های اولیه و روزمره ی انسان باشد.همه ی فلاسفه معتقدند که در هنر عواطف و احساسات و موضوع وجود دارد.در هنر های بصری اعم از نوع مذهبی و اجتماعی و خانگی,همواره با تغییر هدف تولید,موضوع نیز تغییر می کند.تنها وجه اشتراکی که در تمام انواع هنر ها وجود دارد آن است که به وسیله ی آن ها می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد(3).خواه این ارتباط صورتی مشخص داشته باشد و خواه انتزاعی. نمادهای تصویری دارای اثربخشی بالایی هستند, و می‌توانند در خلق یک موقعیت ارتباطی به ایفای نقشی پرنفوذ بپردازند. نمادها علاوه بر آن حاوی معنای بسیار هستند, می‌توان آنها را با توجه به متنی که در آن ارائه شده‌اند, تعریف کرده و برداشت‌های مرتبطی از آن بیان داشت. برداشت اطلاعاتی ما از تصاویر و راهبردهای دیداری, با توجه به غنی بودن بالقوه این عناصر از لحاظ ظرفیت فراگیری معنا, و نیز برقراری ارتباط مناسب اطلاعاتی با مخاطب, از رتبه بالاتری برخوردار است. روش‌های آموزش و یادگیری بهینه از محتوای عناصر دیداری, مقوله‌ای است که در مباحث مربوط به سواد دیداریو زبان تصویری مطرح می‌شود. سواد دیداری توانایی شناخت, درک, تفسیر, و معنا کردن نمادها, نشانه‌ها, و فرایندهای دیداری پردازش شده است. توانایی دریافت اطلاعات به‌شیوه‌ای نظام‌مند و با روش مدون از طریق راهبردهای دیداری می‌تواند مبنایی برای توسعه مهارت‌های سواد دیداری و زبان تصویر باشد. 

 

منابع:

1-ارجمندی, غلامرضا,1385. مهارت های سواد رسانه ای. در کتاب مهارت های زندگی(1) ویراستار دکتر بهمن زندی, 90-65.تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

2-باکینگهام, دیوید؛ 1389.  آموزش رسانه ای, ترجمه حسین سرافراز, چاپ اول, تهران: ناشر دانشگاه امام صادق (ع).

 3-براون, جیمز.ای1368. رویکردهای سواد رسانه ای. ترجمه پیروز ایزدی. سال هفدهم. شماره چهارم,      

4-بصیریان جهرمی, حسین,و رضا بصریان جهرمی. 1368. درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. 

5-پاتر, جیمز1368. تعریف سواد رسانه ای. ترجمه لیدا کاووسی. سال هفدهم. شماره چهارم, 

6-خانیکی, هادی. 1376. رسانه های جمعی و امنیت ملی. چاپ اولف جلد دوم, تهران: انتشارات وزارت کشور.

7-سلطانی فر, محمد,1387 تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران 1386-1385 در مقایسه با مربیان و والدین آن ها, فصلنامه نوآوری های آموزشی, شماره 27, سال هفتم, دوره پاییز . سایت www.sid.ir دسترسی در 8/7/90

8-سورین, ورنر و تانکارد, جیمز. 1381. نظریه های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان.چاپ اول, تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

9-شکرخواه, یونس. 1368. سواد رسانه ای. سال هفدهم. شماره چهارم, سایت مرکز تحقیقات 

10-کانسیداین, دیوید, 1379. درامدی بر سواد دیداری ترجمه ناصر ناصر بلیغ, تهران: ناشر اداره کل تحقیق و توسعه صدا.

11-قاسمی, طهمورث؛1368. سواد رسانه‌ای رویکردی جدید به نظارت, فصلنامه رسانه ص 97.

12-قاسمی, محمد. 1388. بررسی نقش رسانه ها در ایجاد همگرایی ملی و امنیت پایدار . فصلنامه نظم 

لینک کمکی