فایل word بررسی ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه جامعه اسلامی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word بررسی ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه جامعه اسلامی دارای 117 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word بررسی ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه جامعه اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه:

بر پژوهشگران, صاحب نظران و ارباب دانش پوشیده نیست که مسأله مهدویّت و اندیشه ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) در آخر الزمان, یکی از مسایل بسیار حیاتی اسلام, و از اعتقادات قطعی عموم مسلمانان است, که شیعه و سنّی در طی قرون و اعصار متمادی همه بر این عقیده اتّفاق نظر داشته و آن را جز عقاید قطعی خود می دانند.
گرچه وجود این عقیده در اسلام به خصوص در میان شیعیان, از مسایل بسیار حایز اهمیّت, و از اعتقادات بنیادی محسوب می شود, و از این رهگذر در میان همه مذاهب اسلامی, شیعیان بیش از همه با این عقیده شناخته شده اند, لذا برخی از افراد نا آگاه و بی اطّلاع, یا لجوج و معاند پیوسته کوشیده و می کوشند تا این عقیده را در مذهب شیعه محصور کنند, ولی هرگز عقیده به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) در اسلام اختصاص به شیعه ندارد. بلکه عقیده به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) مورد اتّفاق و اجماع همه مسلمین بوده, و کلیّه فِرَق اسلامی در این عقیده باهم اتّفاق نظر دارند, و حتّی فرقه ساخته شده «وهّابیت» نیز آن را جز عقاید قطعی و مسلّم خود می دانند و به طور جدّی از آن دفاع می نمایند, و معتقدند که: اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) بر هر مسلمانی واجب است, و جز افراد نادان و بی اطّلاع و بدعت گزار, منکر آن نخواهند بود.( )
به طور خلاصه, آنچه از مجموع منابع معتبر حدیثی و تاریخی شیعه و سنّی استفاده می شود این است که: مسأله مهدویّت و عقیده به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام)یکی از ضروریات دین مقدّس اسلام است که منکر آن از آیین اسلام بیرون است. از این رو, کلیّه مسلمانان از شیعه و سنّی ـ و به طور کلّی عموم اُمّت اسلامی ـ عقیده دارند, که بر اساس روایات وارده, ناچار باید در آخر الزمان (و تاریک ترین دوران تاریخ بشر) مردی از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به نام حضرت مهدی(علیه السلام) ظهور کرده, بر همه کشورها مسلّط شود, و دین را تأیید بخشد, و سراسر روی زمین را پر از عدل و داد کند, و او از دودمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)و از نسل حضرت فاطمه(علیها السلام) است.
از نظر مسلمانان, مسأله «مهدویّت» و عقیده به ظهور مهدی موعود(علیه السلام)یک اعتقاد عمیق دینی و مذهبی, و یکی از مهمترین و حسّاس ترین فرازهای عقیدتی اسلامی است.


منابع :

سوره نسا آیه 159.
ـ رجعت یا دولت کریمه, ص 28, جهت اطلاع بیشتر به تفسیر درّ المنثور, ج 2, ص 427 مراجعه فرمایید.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 237, باب 71.
ـ الفصول المهمّه, ص 295 , باب 12.
ـ سوره نسا , آیه 159.
ـ تفسیر مجمع البیان, ج 3, ص 211, المحجه, ص 62 ; تفسیر برهان, ج 1, ص 426 ; تفسیر صافی, ج 2, ص 350 ; تفسیر قمی, ج 1, ص 165 ; تفسیر نور الثقلین, ج 1, ص 571, 662.
ـ تفسیر فخر رازی, ج 3 ص 505; درّ المنثور, ج 2, ص 241.
ـ در مورد نزول حضرت عیسی (علیه السلام) در بخش بعدی به تفصیل سخن خواهیم گفت.
ـ سوره انفال, آیه 39.
ـ ینابیع المودّه, ص 239, باب 71 ; تفسیر مجمع البیان, ج 4, ص 834.
ـ تفسیر عیاشی, ج 2, ص 60, ح 48 ; تفسیر البرهان, ج 3, ص 81, تفسیر صافی, ج 3, ص 340, و اثبات الهداه, ج 3, باب 32, ح 58 و با ترجمه فارسی, ج 7, ص 99, ح 558.
ـ جهان بعد از ظهور, ص 75.
ـ سوره توبه (برائت), آیه 33 ـ سوره فتح, آیه 28 و سوره صف, آیه 9
ـ مستدرک حاکم, ج 4, ص 476, ح 8324 ; تفسیر مجمع البیان, ج 5, ص 38.
ـ المحجّه, ص 86.
ـ بحار الانوار, ج 51, ص 61.
ـ تفسیر مجمع البیان, ج 5 ص 38 و المحجه ص 87.
ـ بحار الانوار, ج 51, ص 60, ح 58 ـ ینابیع المودّه, ج 3, باب 71, ص 239 ; منتخب الاثر, فصل 2, باب 35, ص 294, ح 4 و کتاب المحجه, ص 85.
ـ سوره هود, آیه 86.
ـ نور الأبصار, ص 349 ; المهدی فی القرآن, ص 76 ; فصول المهمه, باب دوازدهم, ص 303 ; بحار الانوار, ج 52, ص 192 ح 24.
ـ سوره ابراهیم, آیه 5.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 242, باب 71.
ـ همان; المحجه ص 108.
ـ جهت آگاهی بیشتر به این کتابها مراجعه فرمایید: خصال شیخ صدوق, ص 108 ; معانی الاخبار, ص 366 ; تفسیر صافی, ج 4, ص 225 ; تفسیر نور الثقلین, ج 2, ص 526, و تفسیر برهان, ج 2, ص 305.
ـ درباره رجعت ـ دومین یوم الله ـ و بازگشت گروهی از بندگان شایسته خدا به دنیا, به کتاب «رجعت یا دولت کریمه» و سایر کتاب های مربوطه, مراجعه فرمایید.
ـ سوره حجر, آیه 36 ـ 38.
ـ فرائد السمطین, ج 2, باب 61, من السمط الثانی, ص 337 ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 387, باب 94 ـ بشاره الاسلام, باب 9, ص 187 ـ منتخب الاثر, فصل 2, باب 17, ص 220 ـ المهدی الموعود المنتظر, ج 1 ص 167 ـ کمال الدین صدوق, ج 2, ص 371, باب 35, ح 5.
ـ سوره اسرا (بنی اسرائیل), آیه 33.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 243, باب 71, المحجه, ص 128.
ـ معنای این جمله از احادیث بعدی معلوم می شود که چرا حضرت ولی عصر(علیه السلام) فرزندان کشندگان حسین(علیه السلام) را می کشد و از آنان انتقام می گیرد.
ـ تفسیر عیاشی, ج 2, ص 313, ح 67 ـ تفسیر برهان, ج 2, ص 419 ـ تفسیر نور الثقلین, ج 3, ص 163, ح 201 ـ بحار الانوار, ج 44, ص 218, ح 7.
ـ کامل الزیارات, ص 63, ح 5, باب 18.
ـ سوره انعام, آیه 164.
ـ عیون اخبار الرضا(علیه السلام) , ص 212, ب 28, فیما جا عن الامام علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) من الاخبار المتفرقه, ح 5 ; الزام الناصب, م ج 1, ص 72.
ـ سوره مریم, آیه 75.
ـ کافی, ج 1, ص 431 ; بحارالانوار, ج 51, ص 63 ; الزام الناصب, ج 1, ص 73.
ـ سوره نور, آیه 55.
ـ منتخب الاثر, فصل 2, باب 1, ص 150 , موعود قرآن ص 85.
ـ سوره قصص, آیه 5.
ـ تفسیر برهان, ج 3, ص 220.
ـ ینابیع المودّه, ص 302, باب 79.
ـ سوره سجده, آیه 29.
ـ ینابیع المودّه, ص 246, باب 71, منتخب الأثر, فصل 7, باب 1, ص 470 والمحجّه, ص 174.
ـ سوره فتح, آیه 28.
ـ البیان گنجی شافعی, باب 25 و استدلال به جواز بقا مهدی, و نور الابصار ص 186.
ـ المحجه, ص 208 ـ تفسیر قمی, ج 2, 317 ـ بحار الانوار ج 51, ص 50, ح 22
ـ کسانی که طالب تفاصیل بیشتری هستند می توانند به کتابهای دیگری که در این زمینه نگاشته شده, مانند: بحار الانوار, ج 51 باب آیات مأوّله, الزام الناصب, ینابیع المودّه, موعود قرآن و کتب تفاسیر مراجعه فرمایند.
ـ اوپانیشاد, ترجمه محمّد داراشکوه (از متن سانسکریت) ج 2, ص 637.
ـ غیبت شیخ طوسی, ص 111, ص 180; بحار الانوار, ج 51 ص 74, ح 25; اثبات الهداه, ج 3, ص 502, ح 294 ; منتخب الاثر, ص 169, ح 81. و در چاپ دیگر, ص 222, ح 81.
ـ عقد الدرر, باب 3, ص 39.
ـ دلائل الامامه, ص 250; منتخب الاثر, ص 171, ح 88 و در چاپ دیگر, ص 468, ح 454, باب الامام صاحب الزمان(علیه السلام), ح 58.
ـ سوره اعراف, آیه 128 و سوره قصص, آیه 83.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 332, ح 58 ; اثبات الهداه با ترجمه فارسی, ج 7, باب 32, ص 35, ح 369 ; اثبات الهداه, ج 3, ص 516, ح 369; غیبت شیخ طوسی, ص 282, و در چاپ دیگر, ص 472, و با ترجمه فارسی ,ج 2, ص 359, ح 7.
ـ بحار الانوار, ح 51, ص 143, ح 3; منتخب الاثر, ص 169, ح 84.
ـ دلائل الامامه, ص 244 ـ منتخب الاثر, ص 519 ـ بحار الانوار, ج 52, ص 391, ح 214.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 325, ح 40 و ص 328 ح 48 ـ غیبت نعمانی, ص 309, ح 4.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 391 , ح 214 ; الزام الناصب, ج 2, ص 297 ; غیبت نعمانی, ص 310, ح 5 ; بشاره الاسلام, ص 200.
ـ یأتی علی الناس زمان, ج 2, ص 543, ح 95.
ـ فرائد السمطین, ج 2, ص 159, باب 35 ; بحار الانوار, ج 52, ص 311, ح 4 و ج 36, ص 208 ; الزام الناصب, ج 1, ص 204 ; کمال الدین صدوق با ترجمه فارسی, ج 1, ص 384, بشاره الاسلام, ص 12, اعلام الوری, ص 403.
ـ کفایه الاثر, ص 263 ; بحار الانوار, ج 52, ص 304, ح 72.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 208, باب 68; الزام الناصب, ج 2, ص 241; منتخب الاثر, ص 158; بشاره الاسلام, ص 85.
ـ غیبت نعمانی, ص 235, باب 13, ح 23.
ـ کمال الدین صدوق با ترجمه فارسی, ج 1, ص 438, باب 31, ح 5; منتخب الاثر, ص 300, ح 1; بحارالانوار, ج 51, ص 217, ح 4.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 353, ح 109 ـ غیبت نعمانی, ص 231 باب 13, ح 14.
ـ بحار الانوار, ج 51, ص 218, ح 6.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 338, باب 84.
ـ هر مدّ در حدود 750 گرم می باشد.
ـ سوره بقره, آیه 261.
ـ عقد الدرر, ص 211, باب 7.
ـ سوره زمر, آیه 69.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 337, ح 77.
ـ بشارات عهدین, ص 246 ـ علائم الظهور کرمانی, ص 18 ـ لمعات النور فی کیفیه الظهور, ج 1, ص 19, نور الانوار, ص 86, نور هفتم.
ـ سوره حدید, آیه 25.
ـ سوره آل عمران, آیه 83.
ـ سوره اعراف, آیه 128.
ـ ارشاد مفید, ص 364 و بحار الانوار, ج 52, ص 338, ح 83.
ـ منتخب الاثر, ص 448, ح 4.
ـ عقد الدرر, ص 35 و منتخب الاثر, ص 449, ح 9.
ـ عقد الدرر, ص 156.
ـ بشاره الاسلام, ص 183 و منتخب الاثر, ص 163, ح 66.
ـ منتخب الاثر, ص 449, ح 12.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 322, ینابیع الموده, ج 3, ص 109, باب 78 و ص 164, باب 94, منتخب الاثر, ص 220, ح 1 ; کفایه لاثر, ص 271.
ـ منتخب الاثر, فصل 2, باب 1, ص 168, ح 78.
ـ مستدرک حاکم, ج 4, ص 559.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 296, باب 78 ; بحار الانوار, ج 51, ص 80, ح 12.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 280, ح 6.
ـ ارشاد مفید, ص 364.
ـ منتخب الاثر, ص 32, ح 48 ـ کشف الغمّه, ج 2, ص 507.
ـ الزام الناصب, ج 2, ص 246.
ـ بحار الانوار, ج 25, ص 173, ح 38.
ـ احتجاج طبرسی, ج 2, ص 6.
ـ کافی, ج 1, ص 398, ح 2 و بصائر الدرجات, ص 12, ح 3.
ـ ینابیع المودّه, ج 3, ص 174, باب 89.
ـ کافی, ج 1, ص 388, ح 8 ; بحار الانوار, ج 25, ص 168.
ـ کافی, ج 1, ص 192.
ـ بحار الانوار, ج 51, ص 36.
ـ اختصاص مفید, ص 217 ـ بحار الانوار, ج 25, ص 367, ح 11.
ـ کافی, ج 1, ص 387, ح 2.
ـ بشاره الاسلام, ص 243.
ـ عقد الدرر, ص 26 و 160, آخر باب اول و باب هشتم; بحار الانوار,ج 51, ص 77, ح 35; غیبت نعمانی, ص 240 ح 34, باب 13.
ـ جگرنات به لغت سانسکریت نام بتی است که هندوها آن را مظهر خدا می دانند.
ـ علائم الظهور کرمانی ص 17; لمعات شیرازی, ج 1, ص 18 ; نور الانوار, نور هفتم ; بشارات عهدین, ص 246 به نقل از کتاب زبده المعارف, ذخیره الالباب و تذکره الاولیا .
ـ بشارات عهدین, ص 272 ـ علائم الظهور کرمانی, ص 18.
ـ بحار الانوار, ج 51, ص 35, ح 4.
ـ بشارات عهدین, ص 245; او خواهد آمد, ص 66; علائم الظهور کرمانی, ص 18.
ـ سوره اسرا , آیه 33, جهت اطلاع بیشتر به کتاب المحجّه ص 127 ـ 129 مراجعه فرمایید.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 191, ح 24 ; بشاره الاسلام, ص 99 ; و منتخب الاثر, ص 292.
ـ ممتاطا: در زبان هندی به معنی «محمّد» است.
ـ علائم الظهور کرمانی, ص 18 ـ او خواهد آمد, ص 80.
ـ بحار الانوار, ج 6, ص 306 از رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و ج 52, ص 254 از امام صادق(علیه السلام) ـ کافی, ج 8, ص 36, 42 ـ مهدی موعود, ص 1036, 1045 و بسیاری از منابع دیگر از تفسیر و حدیث.
ـ او خواهد آمد, ص 65 به نقل از کتاب ریگ ودا, ماندالای 4 و 16 و 24.
ـ سوره سجده آیه 21.
ـ المحجه, ص 173.
ـ بشارات عهدین, ص 259.
ـ همان, ص 242 ـ علائم الظهور کرمانی, ص 17 ـ او خواهد آمد ص 65.
ـ بحار الانوار ,ج 52, ص 312.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 321.
ـ سوره انبیا , آیه 105.
ـ عهد عتیق, کتاب مزامیر, مزمور 37, بندهای 9 ـ 38.
ـ همان, مزمور 96, بندهای 10 ـ 13, ص 1247, کتاب مقدّس.
ـ عهد عتیق, کتاب مزامیر, مزمور 72, بندهای 1 ـ 2, به نقل از بشارات عهدین, ص 248 و أنیس الاعلام, ج 5, ص 92, 93.
ـ برای توضیح بیشتر به کتاب انیس الاعلام فی نصره الاسلام, ج 5, ص 92 الی 96 و ج 7 ص 387 الی 398 مراجعه فرمایید.
ـ به کتاب نفیس منتخب الاثر, ص 247 ـ 250 مراجعه فرمایید.
ـ یسیّ به معنای قوی, پدر حضرت داود و نوه «راعوت» است, و به طوری مشهور بود که داود را پسر «یسیّ» می نامیدند, در صورتی که خود داود شهرت و شخصیت عظیمی داشته و از پیغمبران بزرگ «بنی اسرائیل» بوده است. (قاموس کتاب مقدس).
و اما «راعوت» زنی است از «مؤاب» که سر زمینی است در شرق دریای لوط, که با «یوغی» وصلت کرد و از او صاحب فرزندی بنام عوید ـ عویبد ـ شد که جدّ حضرت داود(علیه السلام) باشد. (لغت نامه دهخدا, حرف را , ص 86).
ـ تورات, کتاب اشعیای نبی, باب 11, پندهای 1 ـ 10, ص 1548, کتاب مقدّس.
ـ به بشارت دوم, عنوان هفتم, مراجعه فرمایید.
ـ بشاره الاسلام, ص 197, 247, منتخب الأثر, ص 474, مستدرک حاکم, ج 4 ص 514 و بحار الانوار, ج 52, ص 280, ح 6.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 336, ح 71, منتخب الاثر, ص 483 و روضه کافی.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 352, ح 106 ; غیبت نعمانی, ص 239, ح 30; بشاره الاسلام, ص 242.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 352, ح 106 ـ غیبت نعمانی, ص 239, ح 30 ـ بشاره الاسلام, ص 242.
ـ در متن عربی حدیث کلمه «برید» آمده, که شامل پست, تلگراف, تلفن, تلویزیون و امثال آنها می شود.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 336, ح 72 ـ کافی, ج 8, ص 241 ـ منتخب الاثر, ص 483.
ـ منتخب الاثر, ص 483, ح 3 ـ حق الیقین شبّر, ص 229 ج 1.
ـ بحار الانوار, ج 52, ص 336, ح 73, الزام الناصب, ج 2, ص 307.
ـ در بعضی از نسخه ها در هر دو مورد روایت که کلمه (کف دست) آمده, کلمه «کتف» نوشته شده است.
ـ غیبت نعمانی, ص 319, باب 21, ح 8 ; بحار الانوار, ج 52, ص 365, ح 144.
ـ تورات, کتاب اشعیای نبی, باب دوم, بندهای 2 ـ 4.
ـ مستدرک حاکم, ج 4, ص 467.
ـ کتاب مقدّس, کتاب اشعیای نبی, ص 1046 باب 32, بندهای 16 ـ 18
ـ مستدرک حاکم, ج 4, ص 465 ـ عقد الدرر, ص 219, باب 8 ـ البیان کنجی شافعی, باب 1, ص 93, و بسیاری دیگر از منابع معتبر اهل سنّت. جهت آگاهی بیشتر به کتاب المهدی الموعود المنتظر عند علما أهل السنّه والإمامیّه, باب 1, ص 18, ح 15. و کتاب نفیس منتخب الاثر, ص 247, فصل 2, باب 25 مراجعه فرمایید.
ـ الملاحم و الفتن, ص 147, باب 149 ; منتخب الاثر, فصل 7, ص 478, باب 7, ح 2 ; البرهان متقی, باب 1, ص 78,ح 19.ح 19.
ـ بحار الانوار, ج 51, ص 104 ـ عقد الدرر, باب 1, ص 38.
ـ مستدرک حاکم, ج 4, ص 588 ـ منتخب الاثر, فصل 7, ص 473, باب 4, ح 1.
ـ منتخب الاثر, فصل 7, ص 473, باب 3, ح 3 ; الحاوی للفتاوی, ج 2, ص 82

لینک کمکی