فایل word روش تحقیق بررسی و اهمیت ورزش والیبال

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word روش تحقیق بررسی و اهمیت ورزش والیبال دارای 104 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word روش تحقیق بررسی و اهمیت ورزش والیبال  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    مقدمه
در حقیقت حرکت جنبه مهمی از زندگی است. زندگی آن طور که ما می¬شناسیم, بدون توانایی حرکت امکان¬پذیر نیست. حرکت اشکال مختلفی دارد. بعضی اشکال آن به لحاظ ژنتیکی قابل تعریف هستند و گروه دوم را می¬توان حرکات اکتسابی در نظر گرفت, این حرکات اکتسابی اغلب «مهارت» نامیده می-شوند. مهارت¬ها بویژه در مطالعه رفتار انسان اهمیت دارند, مانند آنهایی که در کار کردن با ماشین¬ها در صنعت, نمایش و اجرای بازی¬ها و غیره بکار می¬روند. مهارت¬ها و حرکات ارثی هر دو می¬توانند بسیار ساده (مثل چشمک زدن) یا بسیار پیچیده (مثل پرش با نیزه) باشند (اشمیت و لی ؛ ترجمه فرخی و دیگران, 1387). برای رسیدن سریعتر و آسانتر به آموزش صحیح مهارت¬ها به ورزشکاران باید از منظر علمی به قضیه آموزش و یادگیری مهارت¬های حرکتی نگاه شود و شناخت کاملی از فرآیند یادگیری مهارت¬های حرکتی و عوامل اثرگذار بر آن وجود داشته باشد. لذا مربیانی که فرآیند موثر یادگیری را بهتر متوجه می¬شوند, بدون شک در امر آموزش مهارت¬ها به ورزشکاران خود برتری دارند (اشمیت؛ ترجمه نمازی زاده, 1384). پس چگونگی آموزش صحیح مهارت¬ها باعث صرفه جویی در هزینه¬های مالی, نیروی انسانی, زمان و غیره چه در بخش صنعت و چه در حوزه فعالیت¬های ورزشی می¬شود.
ارائه دستورالعمل¬های آموزشی مناسب با در نظر گرفتن سطح مهارت شاگردان, توسط مربیان خود می¬تواند بسیار مفید فایده باشد. یکی از مشکلاتی که اغلب مربیان چه در حین تمرین و چه در هنگام بازی با آن مواجه می¬شوند اینست که شرایطی وجود دارد که باعث می¬شود توجه بازیکنان یا تمرین کنندگان (ماهر یا مبتدی) به آنها جلب شود و در چنین شرایطی است که مربی بایستی با ارائه دستورالعمل لازم توجه شرکت کنندگان را به جنبه¬های مهم و ضروری فعالیت معطوف کند.
هزاران محرک در هر لحظه به ما برخورد می¬کنند و برای غلبه بر این محرک¬ها که همزمان به فرد می-رسند, دستگاه عصبی مکانیزم¬هایی را پیشرفت داده است که توجه را بر شمار محدودی از این محرکها متمرکز می¬نماید. این فرآیند تمرکز دهنده را توجه انتخابی می¬نامند. عوامل بیشماری تعیین می¬کند که به کدام محرک توجه شود و کدام نادیده گرفته شود. این نظر که اخیرا ارائه شده بیان می¬دارد که علایم حسی به مناطق فرافکنی حسی قشر مخ می¬رسد و بین این مناطق فرافکنی و ارتباطی دروندادها به ادراک هوشیار و اطلاعات نامربوط تفکیک می¬شود. افراد بر اثر تجارب تمرینی خود, قادر به پیشرفت توجه انتخابی نسبت به جنبه¬های معینی از نمایشگری محرک هستند. این افراد با دستیابی به این پیشرفت تبحر بیشتری در اجرای مهارت¬های حرکتی می¬یابند. وقتی یادگیری مهارت حرکتی به سطوح پیشرفته رسید, اجرای تکلیف به توجه کمتری نیاز دارد (سیج ؛ ترجمه مرتضوی, 1378).
علاوه بر این که افراد مجبور به تقسیم توجه میان چند فعالیت هستند, توجه را به ویژگی¬های خاص محیط و فعالیت¬های آماده¬سازی عمل نیز معطوف می¬کنند. این فرآیند به کانونی کردن توجه معروف است (مگیل , 1998). مطالعات مختلف نشان می¬دهند که یکی از عوامل موثر بر یادگیری مهارت حرکتی, کانون توجه یادگیرنده است که از طریق دستورالعمل یا بازخورد ایجاد می¬شود. بطور خاص, دستورالعمل¬هایی که کانون توجه بیرونی ایجاد می¬کنند می¬توانند یادگیری را بالا ببرند (که در نتیجه توجه به اثر حرکت بر محیط معطوف می¬شود). چنین دستورالعمل¬هایی مفیدتر از آنهایی است که از طریق معطوف کردن توجه بر خود حرکات, باعث ایجاد یک کانون توجه درونی می¬شوند (وولف و جیانگ سو , 2007) و همچنین هنگامی که یک مهارت حرکتی در سطوح پیشرفته یاد گرفته شود, اجرای تکلیف مورد نظر توجه فعال کمتری را می¬طلبد. تکالیف حرکتی مختلف به شدت¬های کاملا متفاوتی از توجه نیاز دارد (سیج؛ ترجمه مرتضوی, 1378). ارائه دستورالعمل¬های توجهی با توجه به سطح مهارت می¬تواند بر یادگیری مهارت و عملکرد تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین سرعت یادگیری را افزایش دهد. این تاثیرات با نگاهی نو به اصول آموزشی و تمرینی از سوی مربیان می¬تواند موثر باشد.

 

  بیان مسئله
    توجه دو ویژگی مهم دارد. یکی از این ویژگی¬ها, محدودیت توجه است. ما می¬توانیم در یک زمان, تنها روی یک چیز توجه نماییم, یا اینکه در یک زمان به یک مورد فکر کنیم. ویژگی مهم دیگر آن انتخاب نمودن توجه است: ما می¬توانیم روی یک چیز یا چیز دیگری تمرکز کنیم (اشمیت و لی؛ ترجمه فرخی و همکاران, 1387). اگر «توجه» را میزان سنجش تداخل بین دو تکلیف بنامیم, کانون توجه به آن دسته از تکالیف انجام شده بر می¬گردد, که در همدیگر تداخل ایجاد نمی¬کنند و تحت این شرایط الگوهای تداخل می¬توانند صرف رویداد شوند (رحمانی نیا, 1386). در ورزش اساسا دو نوع کانون توجه شناسایی شده که برای اجرا حائز اهمیت است. توجه از نظر وسعت که به توجه باریک و پهن تقسیم می-شود و توجه از نظر جهت که به توجه بیرونی و درونی قابل تقسیم¬بندی می¬باشد. توجه درونی وقتی است که اجراکننده به احساسات, تفکرات و یا اندام¬های خود برای اجرا توجه نماید. در حالیکه در توجه بیرونی, اجراکننده روی علایم محیطی, بازی و راهبردهای حریف و یا اثرات اجرای خود بر محیط توجه می¬نماید. کانون توجه اجراکننده نقش مهمی در یادگیری و اجرای مهارت¬های حرکتی دارد (سینگر , 1985, 1988؛ سینگر و همکاران, 1993؛ وولف و پرینز , 2000). بویژه نشان داده شده است که تمرکز بر حرکات بدن فرد (اتخاذ کانون درونی) هنگام انجام مهارت حرکتی نسبتا غیرموثر و بیهوده است. در حالی که, اگر دستورالعمل¬ها و بازخوردهایی که توجه اجراکننده را بر آثاری که حرکات او بر محیط دارد, مثل ابزار و دستگاه (اتخاذ کانون بیرونی) معطوف کند, نسبت به زمانی که دستورالعمل کانون درونی داده می¬شود یا زمانی که هیچ دستورالعمل کانونی توجهی خاصی داده نمی¬شود, منجر به اجرا و یادگیری موثرتر می¬گردد (وولف و دیگران, 1998؛ شی آ  و وولف, 1999؛ وولف و دیگران, 2001؛ مک نوین  و وولف, 2002؛ مک نوین و دیگران, 2003؛ وولف و دیگران, 2003). تحقیقاتی که در چند سال اخیر بر روی کانون توجه بیرونی و درونی و ارائه دستورالعمل¬های آموزشی فراگیران انجام شده است به عنوان مثال دقت شوت¬های گلف (وولف و همکاران, 1999), ضربه تنیس (وولف و همکاران, 2000؛ شهریاری, 1386), سرویس والیبال (وولف و همکاران,2000؛ 2002), پرتاب آزاد در بسکتبال (ال- ابود  و همکاران, 2000؛ رادفر, 1386؛ دانغیان و همکاران, 1386), پرتاب توپ در فوتبال (وولف و همکاران, 2003), تکلیف تعادلی (وولف و همکاران 2003؛ مقدم, 1385), ارتفاع پرش (وولف و همکاران, 2007), پرتاب دارت (امانوئل  و همکاران, 2008), تکلیف پیگردی (سهرابی, 1387), به این نتیجه رسیدند که کانون توجه بیرونی بسیار موثرتر از کانون توجه درونی می¬باشد.

 

    ضرورت و اهمیت تحقیق   
     برخی اوقات بسیاری از ما درباره اینکه چطور اجراکننده¬های بسیار ماهر در صنعت, ورزش, موسیقی یا حرکات موزون اجراهای خود را بسیار ساده و روان, با کارایی عالی, به نرمی و ظرافت خاصی به نمایش می¬گذارند در شگفت می¬مانیم. این سوال مطرح می¬شود که چگونه اجراکنندگان ماهر می¬توانند به چنین سطحی از خلاقیت هنرمندانه برسند در حالی¬که ما در تکلیفی مشابه, همانند یک مبتدی, بدون کارآیی و بی مهارت هستیم (اشمیت و لی؛ ترجمه فرخی و همکاران, 1387).
    از آنجایی که دستورالعمل¬های آموزشی جز رایجترین روش¬های آموزشی اجرای مهارت حرکتی می-باشند پس دستورالعمل¬های آموزشی می¬توانند توجه فرد را چه ماهر و چه مبتدی به جنبه¬های متفاوتی از اجرا معطوف کند. بنابراین بایستی بهترین نوع دستورالعمل کانون توجهی با توجه به سطح مهارت انتخاب شود که بیشترین بهره¬برداری از آن صورت گیرد. لذا بر همین اساس در این تحقیق به مقایسه اثرات نوع کانون توجه (بیرونی و درونی) با سطح مهارت خواهیم پرداخت. همچنین تعداد محدودی از تحقیقات در خارج و در داخل کشور نوع دستورالعمل کانون توجه را با سطح مهارت مقایسه نموده¬اند. از جمله این تحقیقات می¬توان از تحقیق وولف و همکاران (2002؛ 2003؛ 2007) پرکینز و سکاتو (2003) و جلیلوند (1386) نام برد و جالب اینکه اکثر آنها با توجه به تکالیف مورد بررسی نتایج متفاوتی را بدست آوردند. با این حال این خلا با توجه به تحقیقات محدود و تکالیف مورد بررسی همچنان باقی است. از اینرو محقق در صدد است که با مقایسه کانون توجه و سطح مهارت در افراد مبتدی و ماهر تفاوت¬های بین این دو گروه را تا حدی روشن نموده و به این ابهام پاسخ دهد که افراد مبتدی و ماهر با توجه به سطح مهارت خود چه نوع کانونی را در یک تکلیف قدرتی (پرش عمودی) اتخاذ می¬کنند؟


اهداف تحقیق
الف) هدف کلی
 هدف کلی این تحقیق مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه بر اجرای پرش عمودی در دو گروه ماهر و مبتدی می¬باشد.
ب) اهداف اختصاصی
این تحقیق بویژه در راستای تحقق بخشیدن به اهداف اختصاصی بشرح زیر است:
1-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه درونی بر اجرای پرش عمودی در افراد مبتدی
2-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر اجرای پرش عمودی در افراد مبتدی
3-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه درونی بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر
4-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر
5-    مقایسه اثر دستورالعمل کانون توجه درونی بر اجرای پرش عمودی در دو گروه ماهر و مبتدی
6-    مقایسه اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر اجرای پرش عمودی در دو گروه ماهر و مبتدی
7-    مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه بر اجرای پرش عمودی در افراد مبتدی
8-    مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر
9-    مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه و سطح مهارت بر اجرای پرش عمودی. اهداف با فرضیه ها همخوانی ندارد

    ضرورت و اهمیت تحقیق   
     برخی اوقات بسیاری از ما درباره اینکه چطور اجراکننده¬های بسیار ماهر در صنعت, ورزش, موسیقی یا حرکات موزون اجراهای خود را بسیار ساده و روان, با کارایی عالی, به نرمی و ظرافت خاصی به نمایش می¬گذارند در شگفت می¬مانیم. این سوال مطرح می¬شود که چگونه اجراکنندگان ماهر می¬توانند به چنین سطحی از خلاقیت هنرمندانه برسند در حالی¬که ما در تکلیفی مشابه, همانند یک مبتدی, بدون کارآیی و بی مهارت هستیم (اشمیت و لی؛ ترجمه فرخی و همکاران, 1387).
    از آنجایی که دستورالعمل¬های آموزشی جز رایجترین روش¬های آموزشی اجرای مهارت حرکتی می-باشند پس دستورالعمل¬های آموزشی می¬توانند توجه فرد را چه ماهر و چه مبتدی به جنبه¬های متفاوتی از اجرا معطوف کند. بنابراین بایستی بهترین نوع دستورالعمل کانون توجهی با توجه به سطح مهارت انتخاب شود که بیشترین بهره¬برداری از آن صورت گیرد. لذا بر همین اساس در این تحقیق به مقایسه اثرات نوع کانون توجه (بیرونی و درونی) با سطح مهارت خواهیم پرداخت. همچنین تعداد محدودی از تحقیقات در خارج و در داخل کشور نوع دستورالعمل کانون توجه را با سطح مهارت مقایسه نموده¬اند. از جمله این تحقیقات می¬توان از تحقیق وولف و همکاران (2002؛ 2003؛ 2007) پرکینز و سکاتو (2003) و جلیلوند (1386) نام برد و جالب اینکه اکثر آنها با توجه به تکالیف مورد بررسی نتایج متفاوتی را بدست آوردند. با این حال این خلا با توجه به تحقیقات محدود و تکالیف مورد بررسی همچنان باقی است. از اینرو محقق در صدد است که با مقایسه کانون توجه و سطح مهارت در افراد مبتدی و ماهر تفاوت¬های بین این دو گروه را تا حدی روشن نموده و به این ابهام پاسخ دهد که افراد مبتدی و ماهر با توجه به سطح مهارت خود چه نوع کانونی را در یک تکلیف قدرتی (پرش عمودی) اتخاذ می¬کنند؟


اهداف تحقیق
الف) هدف کلی
 هدف کلی این تحقیق مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه بر اجرای پرش عمودی در دو گروه ماهر و مبتدی می¬باشد.
ب) اهداف اختصاصی
این تحقیق بویژه در راستای تحقق بخشیدن به اهداف اختصاصی بشرح زیر است:
1-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه درونی بر اجرای پرش عمودی در افراد مبتدی
2-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر اجرای پرش عمودی در افراد مبتدی
3-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه درونی بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر
4-    تعیین اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر
5-    مقایسه اثر دستورالعمل کانون توجه درونی بر اجرای پرش عمودی در دو گروه ماهر و مبتدی
6-    مقایسه اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر اجرای پرش عمودی در دو گروه ماهر و مبتدی
7-    مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه بر اجرای پرش عمودی در افراد مبتدی
8-    مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر
9-    مقایسه اثر نوع دستورالعمل کانون توجه و سطح مهارت بر اجرای پرش عمودی. اهداف با فرضیه ها همخوانی ندارد

لینک کمکی