فایل word بررسی مبحث نیایش و ستایش در شاعران قرن ششم

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word بررسی مبحث نیایش و ستایش در شاعران قرن ششم دارای 250 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word بررسی مبحث نیایش و ستایش در شاعران قرن ششم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده
مقدمه
بخش اول - نیایش و ستایش
فصل اول- نیایش, ستایش و مترادفات آنها
فصل دوم - اقسام نیایش
فصل سوم - دین
بخش دوم - دین اسلام ونیایش
بخش سوم -نیایش در شعر شاعران سبک عراقی
بخش چهارم - بررسی نیایش شاعران برگزیده
فصل اول -نظامی
فصل دوم - عطار
فصل سوم - مولوی
فصل چهارم -سعدی
فصل پنجم - حافظ


چکیده
نیایش یکی از روحانی ترین لحظات زندگی هر مؤمن است. در همه ادیان آسمانی متناسب با تلقی و درک مؤمنان از دین شیوه ها و شکل هایی برای راز و نیاز با معبود فراهم شده است. شاعران هم به عنوان دارندگان روحهای لطیف و حساس در لابلای اشعار خود مناجات هایی نغز و دلنشین گنجانده اند که از لطیف ترین فرازهای آثارشان است. در این پایان نامه مناجات در شعرهای پنج تن از شاعران برتر سبک عراقی مورد بررسی قرار گرفته است. علت انتخاب سبک عراقی به دلیل لطافت و جنبه های غنایی بالای شعر این دوره است. در بین شاعران متعدد سبک عراقی نظامی, عطار, مولوی, سعدی و حافظ به اذعان غالب منتقدان مقامی والاتر و بالاتر از دیگران دارند.
این پایان نامه در  چهار بخش تنظیم شده است. در بخش اول کلیاتی درباره نیایش و معنای لغوی واصطلاحی آن و معادل و مترادف های دیگر آن بیان شده است. در بخش دوم سعی کرده ایم انواع یا شیوه های مناجات را در ادیان آسمانی بزرگ بررسی و تا حدودی مقایسه نماییم و بعد به مهم ترین شیوه های مناجات در دین اسلام بپردازیم. بخش سوم به نوع ادبی مناجات در ادبیات فارسی دری به طور کلی و در شعر سبک عراقی به طور جزئی پرداخته ایم. شیوه ها و محتواهای عمده مناجات ها در این نوع تقسیم بندی شده و اشکال آن استخراج شده است.  بخش چهارم به بررسی جزئی و موشکافانه انواع نیایش در شعر شاعران این دوره اختصاص یافته است. شاعران برگزیده به ترتیب تاریخی هر کدام یک قسمت را به خود اختصاص داده اند. نخستین شاعر نظامی است که نیایش هایش بیشتر جنبه زاهدانه دارد و در مخزن الاسرار بیشتر از مثنوی های دیگر خود مناجات کرده است. در مثنوی های دیگر نیایش ها بیشتر در آغاز یا پایان مثنوی هاست. عطار اولین شاعر عارف این مجموعه است و مناجاتهایش ویژگی عارفانه دارد. مناجات های عطار در لابلای مثنوی هایش پراکنده است و گاه از زبان شاعر و گاه از زبان شخصیت های داستان هایش نقل شده اند. بی پروایی و جسارت و صمیمیتی که در این مناجات ها وجود دارد به آنها عمق خاصی بخشیده است. مولوی بدون تردید بهترین و نغزترین مناجاتهای ادبیات فارسی را در مثنوی و غزلیات خود آورده است. نگاه برخاسته از وحدت وجود او باعث می شود که در جاهایی که حتی با شمس یا دیگر مظاهر حق هم راز و نیاز می کند, رنگ اسمانی و منزهی به نیایش هایش می دهد. مناجات های مثنوی بسیار زیاد و عمیق هستند و انواع لایه های گفتگوی صمیمانه و خالصانه را با معبود شامل می شوند. سعدی بیشتر با نگاه زاهدانه نیایش می کند گرچه در جاهایی رنگ عارفانه به آن می زند. نیایش هایش سعدی در بوستان در ابتدا و انتهای کتاب بیشتر است, سعدی چند قصیده کامل را نیز به مناجات اختصاص داده است. مناجات های حافظ در بین این شاعران از همه کمتر است و شاید آن هم به دلیل کاربرد خاص غزل در شعر حافظ باشد و نگاه انتقادی تندی که به شرایط جامعه خود دارد. نیایش های حافظ بیشتر پراکنده و به صورت تک بیت هایی درخشان در لابلای غزل هاست.


کلمات کلیدی: نیایش,مناجات,شعر فارسی,سبک عراقی,راز و نیاز,سعدی,مولوی,عطار,نظامی,حافظ,غزل,مثنوی,عرفان.

 

مقدمه

سپاس وستایش ویژه ذات اقدسی است که انسان را آفرید تا او را پرستش کنند. سلام و درود بر خاتم پیامبرانش که بنده خاص اوست, وبراوصیای  گرامی آن حضرت که همه شان بندگان شایسته او بوده ومی باشند بالاخص بر خاتم آنان که همچون مهر فروزان در پس ابر غیبت به شیفتگان خود نور امید می افشاند.
شاعران و نویسندگان پارسی زبان با بهره گیری از سخن پیامبر که فرمود "هر کاری با نام خدا آغاز نشود ابتر است" از دیر باز ,سروده ها و نوشته های خود رابا نام پروردگار جهان آغاز کرده اند وبزرگی و بخشندگی وی را ستوده و سر نیاز بر آستان او نهاده اند. بر پایه این شیوه پسندیده بهترین سرآغاز هر نوشته یا شعر فصلی است در نیایش خداوند وهیچ گنجی از  گنج های حکمت ومعرفت گشوده نمی شوندمگر آن که وصف یگانگی آفریدگار هستی ,کلید آن باشد.
از آن جا که تحمیدیه ها در آغاز هر اثر ادبی بخش مختصری از متون ادبی را تشکیل می دهد وبا عنایت به با ارزش بودن آنها از نظر محتوا وکیفیت ,بر آن شدم تا در گشتی کوتاه در گل گشت دل  گشای آثار تعدادی از پارسی سرایان نامور سبک عراقی ,دامنی از گلهای رنگین بچینم - گر چه از شمیم دلاویز آن دا منم از دست رفت- وبا مطالعه نیایش های شاعران وعرفا در لابلای متون آنها مرغ جانم به سوی افق مشرق به پرواز در آمد وبا مرکب عشق برای گذاشتن از وادی های دشوارقدم در راه طلب نهاده در آسمان توحید بال وپری زدم تا شاید نصیبی برم واز آن جا که گام نهادن در کوچه پس کوچه های اندیشه های  عرفا وخوشه چینی از کلام آنها جسارتی غظیم می طلبید که در خور توان نگارنده نبود, اما شوق وافر به تحقیق در زمینه وموضوع رساله , زمام اختیار ازکفش ربود و همچو حافظ طائر فکرش به دام اشتیاق افتاد که عنایت حق شامل حالش شد واو را در این راه رهنمون ساخت.
این وجیزه خوشه چینی از خرمن اندیشمندان ودل سوختگانی است که عمری را در این راه گام نهاده اند, قلم فرسایی در مورد این موضوع از ناقصی چون این حقیرکاری بس دشوار بود ولی از آنجا که سرمایه بازار عرفان عشق به ذات بی نشان است ,هیچ دستی از این بازار,دستار تهی باز نمی گردد, این حقیر قلم به دست گرفته به پژوهش و تحقیق پیرامون نیایش معبود پرداختم. ابتدا درباره نیایش وستایش ونیاز آدمی به دین و پرستش موجودی روحانی پرداخته شد و پس ازآن به پژوهش ونیایش ها و مناجات های شاعران نامور سبک عراقی پرداخته شد همواره تلاش شد تا مباحث همراه با مأخذ باشد, همواره کوشش شده تا مآخذ و مراجع مهم تر ارائه شود و از مآخذ درجه دوم و کم اهمیت تر چشم پوشی شود.

در پایان از شاعر خوش قریحه و مضمون یاب سبک هندی غنی کشمیری مدد می گیرم:
گر سخن اعجاز باشد بی بلند و پست نیست         در ید بیضا همه انگشت ها یک دست نیست.


منابع و ماخذ
  - محمد بن حسین بن خلف تبریزی,  برهان قاطع ,5 جلد , به اهتمام دکتر محمد معین ,چ دوم, ابن سینا تهران ,  1342 ,ج 4 ,ص 224.
  - الکسیس کارل: نیایش,1جلد, ترجمه دکترعلی شریعتی,شرکت انتشارات ,تهران,1339, ص67
  - حسنعلی نوریها: پرورش در پرتونیایش , چاپ اول , انتشارات دارالفکر, قم, 1372 , ص 117.
  - مرتضی مطهری: آشنایی با قرآن, چ سوم,  مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق, تهران, سال1382, ص 20
  -. حسین واعظی نژاد: طهارت روح, چ سوم, ستاد اقامه نماز, قم , 74, ص 328
  - مرتضی مطهری: آشنایی با قرآن, ج 5, ص 20
  - ابوهلال عسگری: الفرق اللغویه, مکتبه القدسی, قاهره, 1353ه.ق, ص 26
  - راغب اصفهانی: المفردات فی غریب القرآن, به تحقیق محمد سید گیلانی, انتشارات مرتضویه, تهران, بی تا, ذیل واژه دعا.
  - نظام الدین نوری: جلوه علی(ع) در ادب فارسی, زهره, ساری, 1379, ج اول, ص 511.
  - گل بابا سعیدی: فرهنگ اصطاحات عرفانی ابن عربی, چاپ دوم,  انتشارات شفیعی, تهران, 1384, ص 80-279
  - عباس عطاری کرمانی: عشق,عشق,... باز هم عشق(زندگی پر ماجرای مولوی), نشر آسیم, تهران, 1383, ص 267.
  - حسین واعظی نژاد: طهارت روح,  ص 329
  - گل بابا سعیدی: فرهنگ اصطلاحات عرفانی ابن عربی, ص 9-288
  - کریم زمانی: میناگر عشق, شرح موضوعی مثنوی معنوی, نشر نی, تهران, 1382, ص 685
  - همایون همتی: خیره در آفاق , ص 2
  - جلیل مسعودی فر: معرفت شناسی مثنوی مولوی, آهنگ قلم, مشهد, 1382, ص 153
  -  مرتضی مطهری: آشنایی با قرآن, (دفتر پنجم) ص, 68.
  - رضوان طلب: پرستش آگاهانه , چاپ اول , ستاد اقامه نماز, قم, 1374 , ص 143
  - مرتضی مطهری: مقدمه ای بر جهان بینی اسلام ,ص 82 . نقل از اقبال لاهوری محمد: احیای فکر دینی, ترجمه احمد آرام,
  - دیل کارنگی: آئین زندگی, مترجم م. آذین فر, چ چهارم,  انتشارات اسکندری, تهران, 1348, ص 192
  - ملا محسن فیض کاشانی:  محجه البیضا , جز 2 , ص282, به نقل از پرورش در پرتو نیایش: حسنعلی نوریها, ص 117
  - کلینی رازی: اصول کافی, ج 4, ص 214
  - حسنعلی نوریها: پرورش در پرتو نیایش, ص 115
  - همایون همتی  : خیره در آفاق, نشریه خردنامه همشهری, ش 39, ص 2
  - علی شریعتی: نیایش, چ دهم, انتشارات الهام, تهران, 1379, ص 69
  - الکسیس کارل: نیایش, ترجمه علی شریعتی, ص 53
  - الکسیس کارل: همان.
  - محمد کرمانی: دعا و نیایش(پژوهش پیرامون مسئله دعا و معرفی دعاهای مثنوی مولوی) چ اول, به نشر, آستان قدس رضوی, مشهد, 1383, ,ص23
  - علی شریعتی: نیایش, ص 69
  - ویلیام چیتیک: شأن شایان نیایش های شیعی, ترجمه غلامرضا مهردادی, نمایه, بی تا, بی جا,
  - همان.
  - نظامی گنجوی , خمسه ,تصحیح وحید دستگردی,3 جلد,  چ دوم, موسسه مطبوعاتی علمی ,تهران, 1363 , ج2, ص296
  - ابوالقاسم فردوسی , شاهنامه, چاپ مسکو, 1965 م ,ج 3 ,ص 22 .
  -  موسوی کلانتری دامغانی: جلوه های نیایش, چ اول, انتشارات پیام آزادی, تهران, 1378, ص 76
  - سروش عبدالکریم: حدیث بندگی و دلبردگی, چ اول,  انتشارات صراط, تهران, 1375, ص 123
  - محمود حقیقی کریم: عبادت عاشقانه, چ اول, انتشارات حضور, 1374. ص 71
  - سعدی شیرازی: گلستان, تصحیح غلامحسین یوسفی, چ پنجم, خوارزمی, 1377, ص240
  - رحیم کارگر محمد یاری: نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران, چ اول,  ستاد اقامه نماز, 1384, ص 20
  - حسین داوودی: نجوای قلم, ص 30
  - محمد تقی مصباح یزدی: بر درگاه دوست, عباس قاسمیان, انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تهران, 1376, ص 5-63
  - حسین واعظی نژاد: طهارت روح, ص 19
  - مرتضی مطهری: آشنایی با قرآن, ج 4, تفسیر سوره نور, ص 165
  - کلینی رازی: اصول کافی, مترجم سید هاشم رسولی, دفتر نشر فرهنگ اهل بیت, تهران, ج 4, ص238.
  - احمد زمردیان: علی علیه السلام و کمیل, انشارات امیر کبیر, چ سوم, تهران, 1365, ص 11
  - بها الدین خرمشاهی انصاری مسعود: پیام پیامبر مجموعه نامه ها و خطبه ها, انتشارات جام, تهران, 1376, ص 6-185
  - حسین داوودی: نجوای قلم, ص 34
  . جمعی از نویسندگان: نماز در سیمای خانواده, انتشارات انجمن اولیا و مربیان , چاپ سوم 1381 .
  . رحیم کارگر محمدیاری: نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران , ستاد اقامه نماز, چاپ اول , 74 .
  . محمد علی فروغی:ذ سیر حکمت در اروپا , ج 1
  . ویلیام جیمز: دین و روان , ترجمه قائنی , ص 8
  . ژول لابوم ایدئولوژی در فرهنگ اسلام از دیدگاه ژول لابوم ,ص66-67- 3260
  . رحیم کارگر محمدیاری : نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران ,ص 12-11
  . فلسفه نیایش: دکتر علی شریعتی, ص 45
  . رحیم کارگر محمدیاری: نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران , ستاد اقامه نماز , چاپ اول زمستان 74-ص8
  . رحیم کارگر محمدیاری: همان
  . :اسلام از نظرگاه دانشمندان غرب , ص232
  . نقد بر مذهب و فلسفه , ص 304 ؛ اطلاعات , ش 19728 .
  . رحیم کارگر محمدیاری : نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران,ص 45
  . رحیم کارگر محمدیاری : نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران , ص 27
  . ن رحیم کارگر محمدیاری : نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران, ص 34
  . کنث .و.مورگان:  اسلام صراط مستقیم , , ص 131-133به نقل ازنمازازدیدگاه دانشمندان ومتفکران ص131,133
  . روژه گارودی: هشدار به زندگان , ترجمه کسمایی , ص 259
  . کویلیام: آئین اسلام , ص 131-133 , نتایج و فوائد دین , ص 22
  . دیل کارنگی: آیین زندگی, ص 65
  . دیل کارنگی : همان
  . :فرهنگ نماز , ص 37
  . رحیم کارگر محمدیاری: نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران,  ص 146
  . :مرواریدهای پراکنده , ص 170
  . ویکتورهوگو: بینوایان , چاپ نهم ,ج2,ص672, نیایش در عرفان , جعفری , ص 25,26
  . دعا از نظر دانشمندان , اطلاعات, ش 19728 , ص 217
  . دیل کارنگی: آئین زندگی, ص249
  . هانری کربن , آفاق تفکر معنوی در اسلام ایران شایگان , ص 406-407-409-413
  - امام محمد غزالی: احیا علوم الدین, کتاب قواعد العقائد, فصل دوم, مسئله سوم, قسم پنج, ص 226
  - مهرداد ایزد پناه: آشنایی با ادیان قدیم ایران و بین النهرین, چ اول,  انتشارات محور, تهران, 1381, ص 28
  - حسین توفیقی: آشنایی با ادیان بزرگ, چ هشتم, سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت), مؤسسه فرهنگی طه و مرکز جهانی علوم اسلامی1385, ص 3
  - علی شریعتی:تاریخ ادیان, اکونومیست, تهران, 1352, ص 4-13.
  - عباس قدیانی: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران, چ اول, انتشارات انیس,  تهران, 1374, ص17. یا مشکور محمدجواد: خلاصه ادیان درتاریخ دین های بزرگ, شرق ,تهران, 1368,ص7
  - همایون همتی: خیره در آفاق, ص 2
  - حسین توفیقی: آشنایی با ادیان بزرگ, ص 7-6
  - ارباب کیخسرو شاهرخ,: زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت,به کوشش فرزان کیانی,چاپ پنجم,جامی,تهران,1383, ص 57
  - محمدجوادمشکور: خلاصه ادیان درتاریخ دین های بزرگ, شرق, تهران, 1368 ,ص17
   -  تیواری کدارنات: دین شناسی تطبیقی, ترجمه مرضیه(لوئیز) شنکایی, سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم نسانی دانشگاهها (سمت), تهران, 1381, ص 112
  - جان ناس: تاریخ جامع ادیان, ترجمه علی اصغر حکمت, چ 9, تهران, 1377, 468
  - عباس قدیانی: تاریخ ادیان ومذاهب درایران, ,ص104.
  -زرتشت:  یشت هاج2ص161.
  - تیواری کدارنات: دین شناسی تطبیقی, ص 112
   - آرتور کریستن سن: ایران در زمان ساسانیان, ترجمهرشید یاسمی, انتشارات نگاه, تهران, 1384,, ص 165
  - محسن ابوالقاسمی: تاریخ زبان فارسی, چ دوم, انتشارات سمت, 1379, ص 169,یا یشتها,ترجمه ابراهیم  پورداود ,2جلد,چ سوم,انتشارات دانشگاه تهران,2536شاهنشاهی.
 -  علیرضا خاکسار (کیوان): نماز و نیایش در آیین زرتشتی, نشریه امرداد, ش 126, (نمایه)
  -  ارباب کیخسرو شاهرخ,: زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت, ص 4-102
  - علیرضا خاکسار: نماز و نیایش در آیین زرتشت, (نمایه)
  - کتایون مزداپور: سروش پیر مغان,یادنامه جمشیدسروشیان,چاپ اول,ثریا,تهران,1381,ص 369
  -  ارباب کیخسرو شاهرخ,: زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت, ص 107
  - علیرضا خاکسار: نماز و نیایش در آیین زرتشت, (نمایه)
 - مهرانگیز شهزادی مجموعه سخنرانی های موبد شهزادی , صفحات 65 تا 72.
  - مری بویس: زرتشتیان,باورهاواداب دینی آنها,ترجمه عسکربهرامی,چاپ دوم,ققنوس,تهران,1381, ص 56
  - علیرضا خاکسار (کیوان): نماز و نیایش در آیین زرتشتی 2, ش 127,(نمایه)
  - هاشم رضی: آیین مغان, پژوهشی درباره دینهای ایرانی, ص 265
  - عباس قدیانی: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران, ص 127
  - عباس قدیانی : همان, ص 128
  - کدارنات تیواری: دین شناسی تطبیقی, ص 129
  -  حسین توفیقی: آشنایی با ادیان بزرگ, ص 109
   - عباس قدیانی: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران, ص 133
 - جان ناس: تاریخ ادیان: ص484
  - حسین توفیق: آشنایی با ادیان بزرگ, ص 108
  - حسین توفیقی: آشنایی با ادیان بزرگ, ص 9-97
  - حسین توفیقی همان, ص 102
  - مهرداد ایزد پناه: آشنایی با دین یهود, چاپ اول, انتشارات محور, تهران, 1382, ص 71- 66
  - اپستاین ایزیدور: یهودیت بررسی تاریخی, ترجمه بهزاد صالحی, چ اول, مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران, تهران, 1385., ص 196
  - ایزیدوراپستاین,همان, 197
  - ایزیدوراپستاین :همان, ص 195
  - اپستاین ایزیدور: یهودیت بررسی تاریخی, ص 10-207
  - ایزیدوراپستاین: همان, ص 3- 212
  - ابوریحان بیرونی: آثار الباقیه, ترجمه اکبر دانا سرشت؛ انتشارات ابن سینا, تهران, 1352, ص 381.
  - عباس قدیانی: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران, ص 162
  - عباس قدیانی: همان, 163
  - علی اصغر حکمت , تاریخ ادیان,ص159
  - هاشم رضی: آیین مهر تاریخ آیین راز آمیز میترایی در شرق و غرب از آغاز تا امروز, چ اول ,انتشارات حقیقت, 1381, جلد 2, ص 662
  - هاشم رضی: ادیان بزرگ جهان, چ پنجم, انتشارات فروهر, تهران, 1360,  ص 558
  - عباس قدیانی: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران, ص 144.
  -  کدارنات تیواری : دین شناسی تطبیقی, ص 157
  -  محمد جواد باهنر: دین شناسی تطبیقی, دفتر نشر فرهنگ اسلامی, بی جا, 1361, ص 28
  - عباس قدیانی: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران, ص 167.
  - هاشم رضی: ادیان بزرگ جهان, ص 557
  - هاشم رضی: آیین مهر تاریخ آیین راز آمیز میترایی در شرق و غرب از آغاز تا امروز , ص 662
  - هاشم رضی: ادیان بزرگ جهان, ص 558

لینک کمکی