فایل word آثار محمد علی جمال زاده و بررسی تکنیک های روایت و عناصر داستانی آن

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word آثار محمد علی جمال زاده و بررسی تکنیک های روایت و عناصر داستانی آن دارای 287 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word آثار محمد علی جمال زاده و بررسی تکنیک های روایت و عناصر داستانی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست:

چکیده1
مقدمه2
فصل اول : نقد و تحلیل سبک جمال زاده و عناصر داستان
داستان نویسی9
نمودهای پویایی و ایستایی زبان در آثار جمال زاده14
رئالیسم در آثار جمال زاده18
نقش جمال زاده در ادبیات داستانی معاصر23
سبک شناسی داستانهای جمال زاده25
عناصر داستان41
روش کار66
فصل دوم : بررسی عناصر داستانی در مجموعه داستانهای جمال زاده
1- یکی بود یکی نبود68
1-1 : فارسی شکر است
خلاصه داستان75
عناصر داستان76
1-2 : رجل سیاسی
خلاصه داستان81
عناصر داستان82
1-3 )دوستی خاله خرسه
خلاصه داستان84
عناصر داستان85
1-4 : درد ملا قربانعلی
خلاصه داستان89
عناصر داستان90
1-5 :  بیله دیگ بیله چقندر
خلاصه داستان92
عناصر داستان93
1-6 : ویلان الدوله
خلاصه داستان95
عناصر داستان96
2- دار المجانین
خلاصه داستان98
عناصر داستان101
3- عمو حسینعلی
3-1 : شاهکار
خلاصه داستان107
عناصر داستان108
3-2 : پلنگ
خلاصه داستان111
عناصر داستان112
3-3 : جزیره آتلانتیس
خلاصه داستان114
عناصر داستان115
3-4 : مجادله دو پشه
خلاصه داستان117
عناصر داستان117
3-5 :  کباب غاز
خلاصه داستان120
عناصرداستان 121
4- صحرای محشر
خلاصه داستان123
عناصر داستان126
5- قلتشن دیوان
خلاصه داستان130
عناصر داستان133
6- راه آب نامه
خلاصه داستان138
عناصر داستان139
7- سرو ته یک کربلاس
خلاصه داستان154
عناصر داستان155
8- کهنه و نو145
5-1 : ثواب یا گناه ؟!
خلاصه داستان145
عناصر داستان146
5-2 : نمک گندیده
خلاصه داستان148
عناصر داستان148
5-3 : عقد تمهیدی
خلاصه داستان151
عناصر داستان151
5-4 : خانه به دوش
خلاصه داستان153
عناصر داستان154
5-5 : همزه و لمزه
خلاصه داستان156
عناصر داستان156
5-6 : عالم همقطاری
خلاصه داستان159
عناصر داستان159
5-7 : باج سبیل161
5-8 : دو قلو
خلاصه داستان161
عناصر داستان161
6- غیر از خدا هیچکس نبود
6-1 : قیصر و ایلچی
خلاصه داستان164
عناصر داستان164
6-2: آواز در گرمابه
خلاصه داستان167
عناصر داستان168
6-3 : قلب ماهیت
خلاصه داستان169
عناصر داستان169
6-4 : آخوند داریم و آخوند
خلاصه داستان171
عناصر داستان171
6- 5 : دو آتشه
خلاصه داستان175
عناصر داستان175
6-6 : میرزا خطاط
خلاصه داستان178
عناصر داستان178
6-7 : امنیت شکم
خلاصه داستان180
عناصر داستان180
نتیجه گیری184
فهرست منابع187
چکید? انگلیسی1


چکیده:
داستان تصویری است عینی از چشم انداز و برداشت نویسنده از زندگی . هر نویسنده , فکر و اندیشه معینی درباره زندگی دارد یا نحوه برخوردش با زندگی , فلسفه زندگی او را مجسم می کند هرداستان دارای عناصری است که پیکره ی آن را به وجود می آورند . به این عناصر , عناصرِ داستان می گویند . مهمترین عناصر داستان عبارتند از : پیرنگ یا طرح , شخصیت پردازی , درونمایه یا مضمون , موضوع , زاویه ی دید , لحن و سبک , فضا و صحنه , نماد.
از جمال زاده به عنوان پدر داستان نویسی ایران یاد کرده اند . عشق جمال زاده به فرهنگ مردم باعث شد که داستان نویسی را انتخاب کند . وی معتقد بود داستان قالب خوبی برای ارتباط برقرار کردن با مردم است . شاید او نخستین کسی است که از لحن عامیانه در یک اثر ادبی استفاده می کند . در این پژوهش سعی بر این است که عناصر داستانی و تکنیک های روایت در آثار داستانی محمد علی جمال زاده مورد بررسی قرارگیرد .
در این پژوهش سعی بر این است که عناصر داستانی و تکنیک های روایت در آثار داستانی محمد علی جمال زاده مورد بررسی قرارگیرد .

کلیدواژه : داستان ,عناصرداستانی ,محمد علی جمال زاده ,رئالیسم ,نثر



   مقدمه:                                                                          
       (( سید محمد علی جمال زاده در یک صد و شش سالگی در گذشت . زادنش به سال 1309 قمری در شهر اصفهان روی داد و مرگش روز هفدهم آبان 1376 در شهر ژنو کنار دریاچه لمان فرا رسید. 
       (( پدرش سید جمال الدین واعظ اصفهانی ( متولد در همدان 1279-  مقتول در بروجرد جمادی الثانی 1326) بود . محل اقامت او شهر اصفهان بود , ولی غالبأ برای وعظ به شهرهای مختلف سفرمی کرد . جمال زاده روزگاران کودکی را در اصفهان گذرانید و چون از ده سالگی فراتر رفت گاهی پدرش او را به همراه خود به سفر می برد و در همین دوره از حیات جمال زاده بود که سید جمال اقامت تهران اختیارکرد "سال1321 "و دو سه سالی پیش نگذشت که فرزند خود محمدعلی را برای تحصیل به بیروت فرستاد (1908) . سن جمال زاده در این اوقات از دوازده سال درگذشته بود.
       (( جمال زاده در بیروت می بود که اوضاع سیاسی ایران دگرگون شد . محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و هریک از آزادی خواهان به سرنوشتی دچارشد . سید جمال , به خفیه , خود را به همدان رسانید تا به عتبات برود . وی در آنجا به چنگ عمال دولتی افتاد و چون او را به دستور دولت به حکومت بروجرد تحویل دادند در این شهر به اراده حاکم " امیرافخم" به طناب انداخته و مقتول شد.
       (( جمال زاده در بیروت با ابراهیم پورداود و مهدی ملکزاده " فرزند ملک المتکلمین" چند سالی هم دوره و همدرس بود . چون متمایل به تحصیلات دانشگاهی اروپایی شد در سال1910 قصد عزیمت به اروپا کرد . از راه مصر , خود را به اروپا رسانید . ممتاز السلطنه , سفیر ایران چون او را بشناخت توصیه کرد بهتر است به لوزان (سویس) برود و در آنجا به ادامه تحصیل بپردازد . تا سال1911 در لوزان بود . در این سال به دیژن "فرانسه" آمد و دیپلم علم حقوق خود را از دانشگاه این شهرگرفت . وقوع جنگ جهانی موجب تشکیل کمیته ملیون ایرانی , به زعامت سید حسن تقی زاده , در برلن , برای مبارزه با روس و انگلیس شد.
       (( یکی از ایرانیانی که به همکاری در این کمیته دعوت شد سید محمدعلی جمال زاده بود . او در سال1915 به برلن آمد و تا سال 1930 در آن شهر زیست . جمال زاده پس از ورود به برلن , مدت درازی نگذشت که به مأموریت از کمیته ملیون به بغداد و کرمانشاه اعزام شد " همانند ابراهیم پورداود و حسین کاظم زاده و چند نفر دیگر " . در بازگشت به برلن به همکاری قلمی مجله کاوه و اداره امور آن دعوت شد و تا تعطیلی آن مجله با تقی زاده کار می کرد . جمال زاده پس از تعطیلی مجله کاوه به خدمت محلی در سفارت ایران درآمد و سرپرستی محصلین ایرانی به او واگذارشد . حدود هشت سال در این کار بود تا این که از سال1931 به دفتر بین المللی کار وابسته به جامعه ملل پیوست و در سال 1956 بازنشسته شد . پس , از برلن به ژنو مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر بود . در این مدت چند دوره به نمایندگی دولت ایران در جلسات کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش شرکت کرد.
        (( در خلال مدتی که سرپرستی محصلان ایرانی را برعهده داشت دو بار و در دوران عضویت دفتر      بین المللی کار , پنج بار به ایران مسافرت کرد . اما در هر یک از این سفرها مدتی کوتاه در ایران بیش نماند  شاید نادرست نباشد گفته شود که سال های زندگی او در ایران فقط سیزده سال از عمرِ دراز او بوده است . نود و چند سال را بیرون از ایران زندگی کرد.
     (( اما در سراسر این مدت او با ایرانیان می زیست . هر روز کتاب فارسی می خواند و بی وقفه به دوستان ایرانی خود نامه می نوشت . هرچه تألیف و تحقیق کرد درباره ایران بود اگر هم درباره ایران نبود به زبان فارسی و برای بیداری وگسترش معارف ایرانیان بود . خانه اش آراسته به قالی و قلمکار و قلمدان و ترمه و تافته و مسینه و برنجینه های کرمان و اصفهان و یزد بود . نشست و خاستش, در سراسرعمر , با هموطنانش بود. اوقات فراغت را با آنها می گذرانید . لذت می برد از این که فارسی حرف بزند . با خاطرات کوتاه گذشته ای که از ایران داشت دلخوش بود . مکرر بر مکرر و با همه کس , از اصفهان دوره کودکی خود و محله بیدآباد حکایت می کرد . گاهی دامنه صحبت را به فعالیت های سیاسی پدرش در جریان مشروطه خواهی می کشانید و طرز وعظ او و مشکلاتی که در تهران داشته است وصف می کرد . او بسیاری از مطالب را در نوشته های متعدد بازگو کرده است . پس سال شمار زندگی او را میتوان در این چند سطر آورد:
1309ق                تولد در اصفهان
1321ق                آمدن به تهران
1324(1908)         رفتن به بیروت
1910                   رفتن به پاریس
1910-1911          تحصیل در لوزان
1912-1914          تحصیل در دیژون و ازدواج اول
1915-1922           همکاری با کمیته ی ملیون ایرانی و مجله ی کاوه
1923-1931          سرپرستی محصلین ایرانی در برلن
1931-1962          عضویت در دفتر بین المللی کار و ازدواج دوم
1997 (8 نوامبر)       در گذشت در ژنو
       (( جمال زاده در رشته علم حقوق درس خواند ولی در آن مباحث یک سطر هم به قلم نیاورد . باید قبول کرد که دانشگاه واقعی او دوره همکاریش با مجله کاوه در برلن بود که با مستشرقان ناموری چون ژومارکوارت موگایگر , ایگن میتوح , اسکارمان آشنا شد و هم سخنی با آنان دامنه اطلاعتش نسبت به کتاب های اروپایی درباره مشرق گسترش یافت و بر راه و روش اروپایی تحقیق اگاهی یافت.
       (( جز این , با ایرانیان دانشمندی چون محمد قزوینی , سید حسن تقی زاده , میرزا فضل علی آقا تبریزی آشنایی و همکاری یافت و از نشست و برخاست با اقران خود چون حسین کاظم زاده ایرانشهر , ابراهیم پور داود , محمود غنی زاده , سعدالله خان درویش و جمعی دیگر, که همواره درباره ادبیات و تاریخ و فرهنگ به صحبت واندیشه می پرداختند , دریافتهای سودمند کرد . کاوه دارای کتابخانه خوبی از کتب مهم خاص مطالعات ایرانی بود . در کنار آن محفلی به نام" صحبت های علمی وادبی" ماهانه انعقاد می یافت که در آن جلسات , خطابه های علمی و ادبی ارائه می شد . طبعأ این گونه فعالیت موجب بسط یافتن دامنه معرفت و بینش جمال زاده شد . جمال زاده مقدمات پژوهشگری و مقاله نویسی را در همین ایام فرا گرفت مقاله ها و نوشته هایی که از او در کاوه انتشار یافت او را , روز به روز , در پژوهش و نگارش دلیرتر میکرد انتشار کتاب گنج شایگان (1335ق) , که نخستین تألیف تحقیقی  او بود , موجب ناموری او شد. این کتاب با کمک اپنهایمر, استاد اقتصاد دانشگاه برلن به زبان آلمانی هم ترجمه شد . بنا بود به چاپ برسد که وضع نابسامان آلمان و شکست آن دولت موجب توقف و انصراف از این گونه کارها شد . جمال زاده نویسنده همیشگی کاوه بود . از روز نخست تا پایان آن در همه شماره ها نوشته ای از او هست , چه سیاسی , چه تحقیقی و فرهنگی. بعضی از نوشته هایش با امضای شاهرخ است. غالب مقالات او در زمینه مباحث تاریخی است . نخستین نوشته داستانیش" فارسی شکر است " که در نخستین شماره دوره دوم کاوه , یعنی جمادی الاول 1339 انتشار یافت .
       (( جمال زاده فعالیت فکری و نویسندگی را با پژوهش آغاز کرد و یش از آنکه با داستان نویسی آوازه مندی بیابد , نویسنده مباحث تاریخی و اجتماعی و سیاسی در شمار بود ." گنج شایگان" پنج سال پیش از " یکی بود یکی نبود " منتشرشد . تحقیقات متعددش در خصوص روابط روس و حدود پانزده مقاله دیگر که در کاوه به چاپ رسید همه پیش از نشر یکی بود یکی نبود می بود.
       (( جمال زاده نویسندگی را با مجله کاوه آغاز کرد و پس از آن که کاوه تعطیل شد به همکاری جوانانی که در اروپا درس می خواندند و مجله فرنگستان را در برلن نهاده بودند شتافت و مقاله هایی درآن مجله به چاپ رسانید . آنجا مطلبی درباره زبان فارسی نوشت که میرزا محمد قزوینی را برآشفت تا مقاله اساسی و معتبر و پرآوازه خود را در آنجا منتشر کند.
       (( جمال زاده با توقف انتشار فرنگستان به روزنامه های ایران رو کرد و در روزنامه های ایران ِآزاد , شفق سرخ و اطلاعات , به چاپ نوشته هایی که بیشتر مطالب اجتماعی می بود پرداخت , تا آن که مدیری مجله علم و هنر را پذیرفت که در برلن انتشار می یافت . مؤسس این مجله ابوالقاسم وثوق بود . هفت شماره از آن بیشتر منتشر نشد و خودشان آن را مجله فنی و ادبی معرفی کردند . علم و هنر نتوانست حتی به پایه ایرانشهر برسد.
       (( از جمال زاده در سالهای 1310 تا 1321 نوشته زیادی به چاپ نرسید . در جریانهای فرهنگی ایران در آن سالها شرکت بارزی نداشت , جز این که به عنوان عضو وابسته فرهنگستان ایران انتخاب شده بود . با وجود این همواره می کوشید مخاطبان فاسی زبان و هموطنان خود را داشته باشد . در زمان جشن هزاره فردوسی منحصرأ یک مقاله به عنوان " نه اندر نه آمد سه اندر چهار"  از او در فردوسی نامه مهر چاپ شد  در جشن هفتصد ساله تألیف گلستان سعدی کتابچه ای به نام پندنامه سعدی منتشر کرد . مقاله ای در مورد کتاب و مقاله هایی در مجله موسیقی و ترجمه قصه ای از آناتول فراس در مجله مهر و ترجمه داستانی از اسکار وایلد در همان مجله وچند مقاله در روزنامه کوشش , از جمله درباره کتاب زیبا نوشته محمد حجازی , حاصل آن دوره از نویسندگی اوست.
       (( مجله های تعلیم و تربیت , مهر , موسیقی محل نشر نوشته های ادبی و فرهنگی او در آن دوره بوده است . او نمی دانست و نمی خواست با هم وطنانش بی رابطه بماند . آنها را در ژنو می دید با ذوق و شوق ملاقات می کرد و به صحبت با آنان می نشست . با غالب آنها که در ایران اهل کتاب و قلم بودند مکاتبه مداوم داشت . هرکس به او نامه ای می نوشت پاسخی به تفصیل دریافت می کرد .
       (( در احوال جمال زاده کتابی به فارسی به نام سرگذشت و آثار جمال زاده , به قلم مهرداد  مهرین , در سال 1342 انتشار یافت , هم چنین کتابی به نام نقد آثار محمد علی جمال زاده به قلم عبدالعلی دستغیب (1356 ) هم چنین رساله دکتری نهاد آلپ ترک (دانشجوی ترک در دانشگاه تهران ) درباره داستان نویسی جمال زاده است که در سال 1351 نوشته شده ولی به چاپ نرسیده است.

 

منابع و مآخذ
1- الهی قمشه ای , حسین (مترجم ), قرآن مجید , چاپ چهارم 1369 , تهران , پیراسته
2- آرین پور , یحیی , از صبا تا نیما , چاپ هفتم , جلد دوّم , تهران , زوّار, 1379.
3, از نیما تا روزگار ما , چاپ سوم , تهران , زوّار , 1379
4- احمدی , علی اصغر , روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی , تهران , امیرکبیر , 1368
5- اخوان ثالث , مهدی , نقیضه و نقیضه ‌‌سازان , به کوشش ولی الله درودیان , تهران , زمستان ,  1374
6- اردبیلی , یوسف , راهنمایی و مشاوره حرفه ای , تهران , فهیم , 1374
7- ابراهیمی , نادر , لوازم نویسندگی , تهران , انتشارات فرهنگیان , 1369
8- ابراهیمی دینانی , غلام حسین , دفتر عقل و آیت عشق , تهران , طرح نو, 1385
9- اسکولز , رابرت , عناصر داستان , ترجمه فرزانه طاهری ,تهران , نشر مرکز , 1377 
10- بهار , محمّدتقی , سبک‌شناسی ,  چاپ هشتم ,  جلد سوم , تهران , امیرکبیر ,1375.
11– بهارلو , محمد , گزیده آثار محمد علی جمال زاده , تهران , نشر آروین , 1375
12- پارسی نژاد , کامران , نقد و تحلیل وگزیده داستانهای سید محمد علی جمال زاده , تهران , روزگار ,1382
13- پلارد , آرتور , طنز , ترجمه سعید سعیدپور, تهران , مرکز, 1378.
14- تقی زاده , تقی , سرگذشت داستان نویسی ایران و تکوین عبرت آموز در ده قرن گذشته , تهران ,1386
15- جلال آل احمد , مدیر مدرسه , تهران , انتشارات فردوس , ‌1379
16- جمال زاده , محمد علی , عمو حسین علی , ج 1 , تهران ,کانون معرفت , ‌1336 ‌
17-, ج 2 ,تهران ,کانون معرفت , 1336
18-, نقد مدیر مدرسه , مجله راهنمای کتاب , سال اول , شماره 2 ,1337
19- , کهنه ونو , تهران , کانون معرفت , 1338
20- , یکی بود یکی نبود , تهران , شرق , 1379
21- سر و ته یک کرباس, تهران , سخن ,1380
22- , تلخ و شیرین , تهران , سخن, 1379.
23- , آسمان و ریسمان , تهران , سخن, 1379.
24- قصه ما به سر رسید,  تهران, سخن, 1379.
25- , قلتشن دیوان ؛ تهران ؛ سخن؛ 1379.
26-, برگزیده آثار سیّد محمّدعلی جمال زاده , به کوشش علی دهباشی, تهران, سخن, 1378
27- خاطرات سیّد محمّدعلی جمال زاده ؛ به کوشش ایرج افشار و علی دهباشی تهران , سخن؛ 1378.
28-, قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریشدار , تهران, کانون معرفت , 1353
29- معصومه شیرازی , تهران , کانون معرفت , 1333.
30-, راه آب نامه , تهران , کانون معرفت , 1326.
31- , صحرای محشر, تهران , کانون معرفت , 1323.
32- , دارالمجانین, تهران , کانون معرفت , 1321
33- , غیر از خدا هیچ کس نبود , تهران , کانون معرفت , 1340
34- حداد , حسین , بررسی عناصر داستان ایرانی , تهران , انتشارات سوره مهر , 1387
35- حسینی , ابوالقاسم , بر ساحل سخن , تهران , معارف , 1376
36– خسروی , محمد باقر میرزا , شمس و طغرا , با مقدمه ی رشید یاسمی تهران , کانون معرفت, ‌1343
37- خطیبی , حسین , فن نثر در ادب پارسی , تهران , زوار , 1375
38- دبیر سیاقی , محمد , برگردان روایت گون? شاهنام? فردوسی به نثر , تهران , قطره , 1380
39- دستغیب , عبدالعلی , نقد آثار محمّد علی جمال زاده , تهران , چاپار, 1356
40- دهباشی, علی , یاد محمّدعلی جمال زاده , چاپ اول , تهران , ثالث , 1377
41- دهخدا , علی‌‌اکبر , چرند و پرند , تهران , سازمان کتاب‌‌های جیبی , 1341.
42- رادفر , ابو القاسم , فرهنگ وار? داستان و نمایش , تهران , انتشارات اطلاعات, 1366
43- رافائل , ماکس , نگاهی به تاریخ ادبیات جهان ( تاریخ رئالیسم ) , مترجم فرهادی , تهران , شباهنگ , 1372
44- روزبه , محمد رضا , ادبیات معاصر ایران (نثر ) , تهران , روزگار ,1381
45- رهنما , تورج , داستان نویسان امروز ایران , تهران , توس , 1363
46- زرشناس , شهریار , واژه نام? فرهنگی سیاسی , تهران , کتابِ صبح , 1383
47-  سعیدیان , عبد الحسین , ادبیات ملّتهای جهان , تهران , ابن سینا , 1352
48-  سلیمانی , حسن , اسماعیل زاده , فهیمه , ادبیات داستانی ساختار صدا و معنی , تهران , رهنما ,1378
49-  سلیمانی , محسن , تأملی دیگر در باب داستان , تهران , انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی,1365  
50-  سلیمانی , محسن , فن داستان نویسی , تهران , امیرکبیر ,1370
51- شریفی , محمد نادر , رئالیسم در آثار جمال زاده , مجله ادبیات داستانی , سال دوازدهم , خرداد 1388 , شماره 90
52-  شفیعی کدکنی , محمّدرضا , موسیقی شعر , چاپ ششم , تهران , آگاه, 1379.
53-  شفیعی کدکنی , محمّدرضا , شاعر آینه‌‌ها , چاپ چهارم , تهران , آگاه , 1376.
54-  شمیسا , سیروس , سبک‌شناسی شعر , چاپ هشتم , تهران , فردوس , 1381.
55-  صلاحی , عمران , طنزآوران امروز ایران , چاپ ششم , تهران , مروارید , 1376
56-  عبادیان , محمود , درآمدی بر ادبیات معاصر ایران , تهران , گهرنشر , 1371
57- علوی , حمید , خاطرات بزرگ علوی , تهران , انتشارات دنیای کتاب, ‌1377
58- غلام , محمّد , رمان تاریخی ( سیر و نقد و تحلیل رمان‌‌های تاریخی فارسی 1284 ـ 1332) , تهران, چشمه , 1381
59- فرزانه , مصطفی , جمال زاده و هدایت پایه گذاران نوین فارسی , ایران نامه , سال 16 , ش 1 , زمستان 1376
60- کاشفی , کمال‌‌الدین حسین واعظ , بدایع الافکار فی صنایع الاشعار , ویراسته میر جلال‌‌الدّین کزّازی , تهران , مرکز, 1369
61- کامشاد , حسن , پایه گذاران نثر جدید فارسی , تهران , نی ,1384 ,
62- کریمی , یوسف , روان شناسی شخصیت , تهران , نشر ویرایش , 1375
63- کهنمویی پور , ژاله , خطاط , نسرین دخت , افخمی , علی , فرهنگ توصیفی نقد ادبی , تهران , موسسه انتشارات و چاپ  , 1381
64- گشیری , احمد (مترجم ) , داستان و نقد داستان , تهران , نگاه , 1379 ,ج 1
65- , داستان و نقد داستان , تهران , نگاه ,1379 , ج2
66-  مسکوب , شاهرخ , داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع , تهران , انتشارات علمی وفرهنگی , 1373
67-  میرصادقی , جمال , عناصر داستانی , تهران , سخن ,1380
68- , ادبیات داستانی قصه داستان کوتاه و رمان,تهران , ماهور , 1360
69-, داستان و ادبیات , تهران , آیه مهر , 1383
70- مهدی‌‌پور عمرانی , روح‌‌الله , آتش زیر خاکستر , چاپ اول , تهران , مهرانشهر , 1380.
71- مهرور , زکریا , بررسی داستان امروز از دیدگاه سبک و ساختار , تهران , تیرگان , 1380.
72- مهرین , مهرداد , جمال زاده و افکار او , تهران , مؤسسه انتشارات آسیا , 1342.
73- میرعابدینی, حسن , صد سال داستان نویسی ایران , چاپ سوم , تهران , چشمه , 1383
74- نایت , دیمون , داستان نویسی نوین , ترجمه مهدی فتحی , تهران , چشمه ,1386
75- همایون کاتوزیان , محمّدعلی , درباره جمال زاده و جمال زاده شناسی, چاپ اول , تهران , شهاب ثاقب , 1382.
76– یوسفی , غلام حسین , دیداری با اهل قلم , مشهد , انتشارات دانشگاه مشهد , ‌1357  ‌
77- یونسی , ابراهیم , هنر داستان نویسی , تهران , نگاه ,1369 


Abstract:                                                                                                        
The story is a concrete picture of the writer understanding and perspective about life.Every writer has difinte thoughts about the life and the way of treating it which refleets his philosopgy  Every story has its own elements which construct its body which are colled story elements . The most important story elements include : plot ,character , theme , subject , point of view , intonation and style , scene, symb0l
Jamalzadeh is referred as the faher of story writing in Iran. He chose story writing  beacause of his love to the culture of people . He believed that the story makes a good frame for communicating with people . maybe he is the first person using slangs in a literary work. In this paper , it has been tried to investigate story elements and narration techniques in th      works of Mohammadali  jamalzadeh.

Keyworkes : story , story elements , Mohammadali jamalzadeh , realism, porse

لینک کمکی