فایل word بررسی کایزن و مدیریت کیفیت

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word بررسی کایزن و مدیریت کیفیت دارای 104 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word بررسی کایزن و مدیریت کیفیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 معرفی کایزن
از 1986 که کتاب کایزن منتشر شد, واژه «کایزن» به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی مدیریت مطرح و پذیرفته شد.
فرهنگ جدید لغات آکسفورد, واژه کایزن را روشی مستمر در بهبود کار, اثربخشی فردی و نظایر آن در قالب فرهنگ کار بیان می‎کند. این واژه در دستور زبان انگلیسی جایگاه خاصی دارد.
در زبان ژاپنی, کایزن یعنی بهبود مستمر, البته بهبودی که همگان اعم از مدیران و کارکنان باید به آن توجه کنند و تقریباً کم هزینه باشد. فلسفه کایزن, براین اساس بنا شده که شیوه زندگی ما اعم از کاری, اجتماعی و خانوادگی, بر تلاش در جهت بهبود مستمر تمرکز یابد. این مفهوم برای بسی اری از ژاپنی‎ها به قدری عادی و روشن است که حتی متوجه دارا بودن و انجام آن نیستند. کایزن سهم بزرگی در موفقیت رقابتی ژاپنی‎ها داشته است.
گرچه بهبودهای تحت عنوان کایزن کوچک به نظر می‎رسند ولی فرایند کایزن در بلندمدت, نتایج چشمگیر و هیجان‎آوری خواهد داشت. مفهوم کایزن, پاسخ به این سؤال است که چرا شرکت‎ها در ژاپن برای مدتی طولانی, ساکن و بدون حرکت نمی‎مانند. تفکر مدیران, در کشورهای غربی, برای ایجاد تغییرات عمده و نوآوری در فناوری, بر این اصل استوار است که در کوتاه‎ترین زمان, به آخرین مفاهیم مدیریت و روش‎های تولید دست یابند. تأثیر نوآوری در تغییرات فناوری, چشمگیر و جالب توجه است, در حالی که فعالیت‎های کایزن, در کوتاه‎مدت اغلب هیجانی ندارند و بی‎سروصدا هستند. واقعیت این است که نوآوری حرکتی سریع برای تغییر فناوری است اما نتایج ناشی از آن اغلب با مشکلاتی همراه است. فرایند کایزن بر پایه تفکر عقل سلیم استوار است و با اجرای فعالیت‎هایی کم هزینه, باعث پیشرفت‎های خارق‎العاده‎ای می‎شود. در کایزن دستیابی به موفقیت با خطرپذیری کمتری همراه است و مدیران را متحمل هزینه‎های گزافی نمی‎کند.
بیشتر فعالیت‎های بی‎نظیر مدیریتی در ژاپن مانند کنترل کیفیت جامع , کنترل کیفیت در سطوح شرکت  حلقه‎های کنترل کیفیت  و روابط کار به روش ژاپنی  در واژه کایزن خلاصه می‎شود. استفاده از کایزن به جای واژه‎هایی مانند بهره‎وری, کنترل کیفیت جامع, تولید بدون عیب , تولید بهنگام  و سیستم پیشنهادها ؛ تصویر واضح‎تری از عملکرد کارخانه‎های ژاپنی را نشان می‎دهد. کایزن مانند چتری همه این فعالیت‎ها را پوشش می‎دهد. البته این فعالیت‎ها, منحصر به مدیریت ژاپنی نیست و مدیران در هر کجای دنیا می‎توانند به صورت اصول پایه آن را به کار گیرند. هر شرکتی در هر نقطه از جهان و از هر ملیتی, با برداشتن گام‎های استوار و انجام فرایندهای صحیح باید کایزن را به کار برد و از آن بهره گیرد. نمودار (1-1) جز کایزن را نشان می‎دهد.
مفاهیم اصولی کایزن
مدیریت باید بعضی مفاهیم اصلی و سیستم‎ها را برای تشخیص راهبرد کایزن و عمل به آن بیاموزد, پاره‎ای از این مفاهیم عبارتند از:
•     کایزن و مدیریت
•     تأکید بر فرایند, به جای تأکید بر نتیجه هدف
•     پیروی از چرخه‎های (برنامه‎ریزی, اقدام, ممیزی و اجرا) و (استانداردسازی, اقدام, ممیزی و اجرا)
•     اولویت بخشی به کیفیت در درجه نخست
•     اظهارنظر براساس آمار و داده‎های صحیح
•     مشتری را فرایند بعدی قلمداد کردن.
کایزن و مدیریت

لینک کمکی