فایل word بررسی قالی های کتیبه دار موزه فرش ایران

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word بررسی قالی های کتیبه دار موزه فرش ایران دارای 184 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word بررسی قالی های کتیبه دار موزه فرش ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

مقدمه    
فصل اول : مروری بر قالی ایران    
فصل دوم : تاریخچه موزه فرش ایران    
فصل سوم: تعریف ونقش خط درقالی ایران    
فصل چهارم : طراحی و اجرای فرم انواع کتیبه در قالیهای مناطق مختلف    
فصل پنجم : قالیهای کتیبه‌دار موزه فرش ایران    
فصل ششم : کتیبه , نقشمایه‌ای در قالی    
فصل هفتم : قالی بافی در دوره‌ی صفوی    
- نمونه‌هایی از قالیهای کتیبه‌دار دوره صفویه
فصل هشتم : نمونه‌هایی از قالیهای کتیبه‌دار در سایر موزه‌ها    
خلاصه    
نتیجه    
فهرست منابع    
 فهرست تصاویر    
 
چکیده
آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان که قالی چکیده عصاره آنها است , نشان می‌دهد که همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است کلک نقش آفرین هنرمندان طراح با بهره‌گیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی , خالق آثاری بی‌بدیل و بی‌همانند که در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد وبرتارک هنر شرق می‌درخشد و همچنین با بهره‌گیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بی‌حد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه کرده است .
 هنر خوشنویسی در قالی , بازتاب ادبیات پارسی را منعکس می‌سازد .
 کلمات کلیدی :
1-    قالی
2-    کتیبه
3-    خط
4-    قالی موزه‌ای
مقدمه
قالی ایران با طرح‌های گوناگون دارای مضامین و پیام‌های مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار , یا بر دیوار محل زندگی از دوره‌ی هخامنشیان و سلسله‌های بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دوره‌ی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد .
 سبب گسترش خط را بر اشیا و آثار می‌توان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینکه چون در مذاهب , توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیله‌ی دعا مبنای محکم داشت , بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش می‌کردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری می‌جستند .
 دوم چنانکه می‌دانیم ایرانیان به تزئین اشیا و ابزارهای خود علاقه‌ی بسیار داشتند و چون نمی‌توانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث , پندو اندرز , اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند . از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشته‌اند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کرده‌اند .
 باید گفت که خط در ایران در دوره‌ی اسلامی ,یکی از عناصر هنرهای تزئینی شده است .
 در آغاز با پرسش‌های گوناگونی روبرو می‌شویم :
- قالیهای کتیبه‌دار چه گروه از فرشها می‌باشند؟
- چرا از خط و نوشته در قالی استفاده می‌کرده‌اند ؟
- آیا فرم کتیبه‌ها در قالیهای مناطق مختلف متفاوت می باشد ؟
- به عنوان نمونه در شهر کرمان بیشتر چه فرمی برای کتیبه استفاده نموده‌اند ؟ و دیگر مناطق چطور ؟
- از چه نوع خطی در داخل قاب کتیبه استفاده نموده‌اند ؟
- کتیبه‌ها در کدام قسمت قالی کار شده‌اند؟
با طرح این سوالات و پاسخ گویی به آنها در قسمت نتیجه , قصد داریم به اهداف زیر نائل آییم:
 گردآوری منبع مناسبی برای علاقمندان و پژوهشگران رشته‌ی فرش و ادامه دادن مسیر هنرمندان این رشته می باشد .
 با گردآوری این مجموعه , نقشه قالی کتیبه‌داری را به نحوی جدید , برای ارائه پایان نامه , طراحی می‌کنم .
 
فهرست منابع
- آزادی , سیاووش , ( 1356), فرش ایران , چاپ افسین هارتونگ , هامبورگ .
- آذرپاد , حسن , فضل ا... حشمتی رضوی , ( 1372) , فرشنامه ایران , موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی , تهران .
- بغداد , هاشم محمد ,‌( 1377)‌ ,‌قواعد الخط العربی , انتشارات یساولی ,تهران .
- ( 1375) , هنر قالیبافی در ایران , چاپخانه پل اتنژه در نوشتاتل سوئیس , سازمان اتکا , تهران .
- خشکنابی , سید رضا , ( 1378) , ادب و عرفان در قالی ایران , انتشارات سروش , تهران .
- دادگر ,‌لیلا , ( 1380) , قالی‌های تصویری موزه فرش ایران , انتشارات معاونت معرفی آموزش , اداره کل آموزش , انتشارات و تولیدات فرهنگی , تهران .
- دادگر , لیلا , ( 1380) , فرشهای درختی موزه فرش ایران , سازمان چاپ و انتشار وزارت ارشاد اسلامی ,تهران .
-  دانشگر ,‌احمد , ( 1376) , فرهنگ جامع فرش یادوارده ( دانشنامه ایران ) , سازمان چاپ و انتشارات یادوارده اسدی , تهران .
 - راهجیری , علی , ( 1349) ,تاریخ مختصر خط و سیر خوشنویسی در ایران , انتشارات مشعل آزادی , تهران .
 - ضیا پور , جلیل , ( 1353) , آشنایی با رنگ آمیزی در آثار هنری ایرانیان از کهن‌ترین زمان تا دوره صفویه , انتشارات اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر .
- فضائلی , حبیب الله , ( 1350) اطلس خط , نشریه انجمن آثار ملی اصفهان .
-  معین ,محمد , ( 1371)‌ , فرهنگ فارسی ( جلد سوم ) , موسسه انتشارات امیر کبیر , تهران .
- ملول , غلامعلی , ( 1384) , بهارستان , انتشارات زرین و سیمین , تهران .
- بهار 1376, فرشهای شرقی و نامگذاری غربی , حسین حاجی حسن , شماره 17, نشریه موزه‌ها .
-  بهار 1380, نقش خط در قالی ایران , عبدا.. قاسمی نژاد , شماره 36 و 35 , نشریه قالی ایران .
- تابستان 1377, فرصت الدوله شیرازی و قالیچه موزه فرش ایران , ابوالفضل وکیلی , شماره 13 ,‌نشریه قالی ایران .
- تابستان 1373 , تاثیر ادبیات پارسی بر هنر فرش ایران , عبدالرضا قریشی زاده , شماره 1 , نشریه قالی و گلیم .
 - زمستان 1369 , هر که نقش خویش بیند در رخ زیبای فرش , سید رضا خشکنابی , ( ؟)‌, نشریه فرش ایران .
-  زمستان 1381 , قالی های کتیبه‌دار ( معرفی چند قالی در موزه‌ی فرش ایران ) , نسترن نیک نژاد , شماره 33 , نشریه موزه‌ها .
 - سیری در موزه‌ی فرش ایران , منصوره شفاعت , شماره 1 , نشریه فرش ایران .

لینک کمکی