فایل word بررسی تاثیر گردشگری بر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران دارای 83 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل word بررسی تاثیر گردشگری بر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
چکیده,
مقدمه,
کلیات,
, بیان مسئله,
, ضرورت تحقیق,
, مروری بر مطالعات انجام شده ,
, روندهای گردشگری در مناطق جهانی ,
آثار اقتصادی صنعت گردشگری,
-جنبه های زیست محیطی و اجتماعی-فرهنگی در گردشگری بین المللی,
تاثیر عوامل زیست محیطی,
جنبه های اجتماعی و فرهنگی,
- نتایج حاصل از تحقیق,
رویکرد اول,
رویکرد دوم,
رویکرد سوم,
فصل اول,
مقدمه ای بر اکوتوریسم,
انواع اکوتوریسم: ,
برنامه های محوری برای توسعه پایدار گردشگری طبیعی ,
جایگاه اکوتوریسم در جهان,
نیمرخ بازار اکوتوریسم,
اجزا اکوتوریسم,
نگاهیبهصنعتاکوتوریسمدرایران,
ظرفیت برد گردشگری محیط زیست طبیعی ایران,
تعاریف و مفاهیم,
تعریف تفرج,
تفرجگاههای جنگلی کشور,
-گردشگری جنگل,
ارزیابی توان,
منابع تفرجی و گردشگری جنگل,
فعالیتهای تفرجی در گردشگری جنگل,
موقعیت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه,
دادهها و نرم افزارهای مورد استفاده,
شناسایی و تهیه نقشه منابع گردشگری منطقه مورد,
وضعیت پوشش گیاهی منطقه,
وضعیت حیات وحش,
ارزیابی قابلیت تفرجی منطقه ,
تهیه نقشه های منابع اکولوژیکی مورد نیاز,
تهیه نقشه شیب, جهت و ارتفاع منطقه مورد مطالعه,
تهیه نقشه خاک منطقه,
تهیه نقشه تراکم پوشش گیاهی,
فصل دوم,
درگاه جامع گردشگری ایران با توجه به جذب توریست وتجارت الکترونیکی,
اهداف:,
روشهای تبلیغ و معرفی وبگاه:,
سازمانهای دخیل و مربوط به پروژه,
مشخصات پروژه,
مشاوره تحصیلات تکمیلی در ایران: ,
تجارت الکترونیک,
کتابخانه الکترونیکی,
آموزش,
تهیه نرم افزارهای آموزشی به صورت چندرسانهای,
فصل سوم,
جاذبه های گردشگری بیابان ها و کویر های ایران ,
منابع طبیعی تجدید شوند (کویرها یا نمکزارها و ماسه های بادی),
کویرها و بیابان های ایران (به عنوان عوارض طبیعی نامساعد) از جاذبه های مهم توریستی ,
خلاصه ای از جاذبه ها و زیبائیهای کویر و بیابان:,
عوارض و اشکال زیبای بیابانی به وجود آمده بر اثر باد:,
کویرها, نمکزارهای بسیار زیبا و دیدنی (کویرها یا نمک زارهای لوت),
فصل چهارم,
گردشگری مذهبی,
مفهوم گردشگری مذهبی:,
تقسیم بندی انواع گردشگری مذهبی :,
,. طول مدت اقامت:,
,. انگیزه ها و اهداف سفر :,
,. میزان سازمان یافته بودن سفر:,
ویژگی های سفرهای مذهبی :,
فهرست منابع,
چکیده
هدف از این تحقیق, بررسی تاثیر صنعت توریسم بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها بخصوص کشور جمهوری اسلامی ایران میباشد. جهانگردی باعث رشد و توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی کشورها و بویژه کشور در حال توسعه از جمله ایران شده است.کشور ایران از لحاظ جاذبه های جهانگردی در مقابل کشورهایی نظیر یونان , ترکیه و برخی کشورهای همسان مدنظر قرار گیرد و تا جایی که برخی جهانگردی را به عنوان برداری اصلی برای گفتگوی تمدنها به شمار می آورند. با توجه به اینکه ایران مانند برخی کشورهای در حال توسعه به دلیل وابستگی به نفت از یک اقتصاد بیمار برخوردار است پس صنعت جهانگردی می تواند روزنه ای در جهت کاهش وابستگی اقتصاد ایران به این منبع عظیم نفتی باشد.
مقدمه
جهانگردی در پنجاه سال اخیر, به شکل یکی از مهمترین پدیدههای انسانی درآمده است, پدیدهای که آثار شگرفی بر جوامع انسانی میگذارد و چشماندازهای جغرافیایی را دگرگون میکند هرچند توریسم, ریشهای عمیق در تاریخ بشریت دارد, ولی به صورت امروزی و با تاثیرات کنونی, پدیدهای نو و برخواسته از تمدن درخشان صنعتی معاصر است که جنبههای بیشمار زندگی کشورها, جوامع و افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است[1].
صنعت توریسم امروزه به عنوان یکی از مهمترین صنایع در جهان مطرح است و از صنایع رشد یابندهای است که در سالهای اخیر به سرعت گسترش یافته است ودر ردیف صنایع همهجاگیر درآمده است و صنعتی است که امروزه مورد توجه بسیاری از دولتها قرار گرفته است. بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان جهانی جهانگردی, درآمدهای حاصل از توریسم بینالمللی پس از نفت, محصولات نفتی, خودرو, قطعات و لوازم یدکی بالاترین میزان از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است]2[.
در حال حاضر, صنعت توریسم یکی از پردرآمدترین بخشهای اقتصاد جهانی است و بسیاری از کشورها از این رهیافت توانستهاند وضعیت خویش را تا حد در خور توجهی بهبود بخشند و بر مشکلات اقتصادی خویش, از قبیل پایین بودن سطح درآمد سرانه, فراوانی بیکاری و کمبود درآمدهای ارزی فائق آیند, به طوریکه در حال حاضر درآمد حاصل از صنعت توریسم در حدود 6 درصد از صادرات جهان را تشکیل میدهد]3[.
سال 1999 سازمان جهانی جهانگردی و دولت کانادا کنفرانسی بین المللی «درباره مسافرت و آمارهای جهانگردی» در اتاوا برگزار کردند که در زمینه تعریف واژگان ,اصطلاحات و طبقه بندی های آنها تصمیماتی گرفته شد:
(( ...توریسم کارهایی است که فرد در مسافرت و در مکانی خارج از محیط عادی خود انجام می دهد ,این مسافرت بیش از یک سال طول نمی کشد و هدف آن تفریح ,تجارت یا فعالیت های دیگر است) ) ]4[.
در بخش اول این تحقیق به بیان مسئله اشاره شده است. در بخش دوم به ضرورت تحقیق و در بخش سوم نیز به مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره شده است.در بخش چهارم روندهای گردشگری, در بخش پنجم آثار اقتصادی صنعت گردشگری , در بخش ششم جنبه های زیست محیطی –اجتماعی و در پایان نتایج حاصل از تحقیق آورده شده است.
کلیات
1- بیان مسئله
بعضی از کشورهای جهان سوم به دلیل امکانپذیر نبودن فرآوری و صدور کالاهای صنعتی و کشاورزی و نداشتن سیاستها و برنامهریزیهای اصولی, اتکا بیش از حد به صادرات نفتخام و نداشتن دانش و تخصص لازم در زمینه بهرهبرداری از این امکانات, رشد اقتصادی این کشورها فقط به نوسانات (افزایش یا کاهش) قیمت نفت بستگی پیدا کرده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از عوامل پایینبودن رشد اقتصادی در این کشورها, اتکا زیاد به درآمد نفت است. بنظر آنها چنین برنامه و حرکتی برای آینده این جوامع بسیار فاجعهآمیز است و برای این کشورها و بخصوص ایران لازم است سیاستهای جدید اقتصادی و جریان صادرات نفتی تک محصولی را تعدیل کرده و در همه زمینه ها برای کسب درآمد ارزی بیشتر فعالیت نمایند.یکی از راههای کسب درآمد ارزی مطمئن و متنوع برای کشورهایی که زمینه های این صنعت را در اختیار دارند صنعت توریسم می باشد و به همین دلیل صنعت توریسم در سالهای اخیر مورد توجه اغلب کشورها قرار گرفته است]5[.
با توجه به اتکای بیش از حد اقتصاد ایران به صادرات نفتخام و آسیبپذیری فراوان آن در اثر تغییرات قیمت نفت و سایر شوکهای اقتصادی و غیر اقتصادی, توسعه صنعت توریسم تا حد زیادی میتواند این آسیبپذیری را بکاهد و سیاستگذاران اقتصادی را نیز در فائق آمدن بر مشکلات جاری از قبیل کمبود درآمدهای ارزی, صادرات غیرنفتی و مشکل بیکاری کمک کند]3[.
ایران مانند برخی از کشورهای درحال توسعه باید با برخورداری از پیشینه فرهنگی و تاریخی دیرین خود و شناسایی امکانات بالقوه کشور به صنعت توریسم بها داده و در احیا آن بکوشد تا بتواند بصورت یکی از قطبهای توریستی جهان درآید و درآمد کشور از صنعت توریسم در صدر جدول درآمدهای ارزی کشور قرار گیرد و با توجه به اینکه بر اساس معیارهای سازمان جهانی جهانگردی, ایران جز 10 کشور جذاب جهانگردی قرار دارد و برآورده شدن این خواسته دور از انتظار نیست]5[.
فهرست منابع
] 1[ محلاتی, ص, درآمدی بر جهانگردی, مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی, 1380
]2 [صباغکرمانی, م, اقتصاد منطقهای(تئوری ومدلها), چاپ اول, انتشارات سمت,1380
]3[ موسایی, م, "تخمین تابع تقاضای توریسم به ایران", فصلنامه پژوهشهای بازرگانی, ص 244-225 شماره 32, پاییز 1383
]4 [قره نژاد, ح, مقدمهای بر اقتصاد و سیاستگذاری توریسم, چاپ اول, انتشارات مانی, 1374
]5[ پدریان, م,"اثرات اقتصادی فرهنگی توریسم", مجموعه مقالات برگزیده سمینار اصفهان و جاذبههای ایرانگردی و جهانگردی, اصفهان, 1374
]6[ گزارشات سالیانه سازمان ایرانگردی و جهانگردی, دفتر آمار مطالعات اقتصادی و بازاریابی, سالهای
1383-1344, انتشارات سازمان ایرانگردی و جهانگردی, تهران, 1384
]7[ولا, ف, بیچریل, ی, گوهریان, م, کتابچی, م, گردشگری بین المللی, انتشارات امیرکبیر, چاپ اول, تهران,1384
]8[ رجبیان, و, "صادرات غیر نفتی, راهکارها و مشکلات", مجله سیاسی اقتصادی, شماره 164-163, 1383
]9[ ویگاه حوزه, برگرفته از مجله کیهان فرهنگی, شماره 221
]10[بهره برداری از طرح تحقیقاتی و توجیهی شرکت تعاونی فنّاوری اطّلاعات و علوم نوین
]11[ محمودی نژاد, هادی (1386) برنامه ریزی اکتوریسم روستایی با تاکید بر نواحی روستایی حاشیه رودخانه و سد, به راهنمایی دکتر محمدرضا پورجعفر, دانشکده هنر و معماری, دانشگاه تربیت مدرس.
- بمانیان, محمدرضا و هادی محمودی نژاد (1386) بررسی یک ضرورت : التزام تحقق پذیری شهرسازی الکترونیک: مفاهیم و چالشها همایش گردشگری الکترونیک مهر 1386.
- الوانی, مهدی و دشتی, زهره, اصول و مبانی جهانگردی: معاونت اقتصاد و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی, 1373.
- پارسائیان, علی و اعرابی, محمد, جهانگردی درچشم اندازی جامع: دفتر پژوهشهای فرهنگی, 1382.
- اعرابی, محمد و ایزدی, داوود, مدیریت جهانگردی, مبانی, راهبردها و آثار: دفتر پژوهش های فرهنگی, 1379.
- غمخوار, اکبر , اصول و مبانی جهانگردی: انتشارات فرآماد, 1382.
Meyer. Guenter (2004), "New Research Network for Islamic Tourism New Research Network for Islamic Tourism, Islamic Tourism", Issue 11.
Rinschede,Gisbert,(1992).” Forms of religious tourism and pilgrimage special interest group”.
www.aftab.ir
www.wikipedia.org
