فایل word مقاله رجعت

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل word مقاله رجعت دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل word مقاله رجعت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل word مقاله رجعت

مقدمه :  
معنای لغوی  
معانی اصطلاحی  
رابطه رجعت‏ با بعضی از امور اعتقادی  
شرح تعریف  
جایگاه رجعت در اعتقادات شیعه  
منابع :  

بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل word مقاله رجعت

در علم صرف بیان شده که مصدر دارای انواعی است. یک نوع آن “مره‏” است که برای وقوع فعل یکبار به کار می‏رود
لسان العرب, ج 8 , ص 114, ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه‏1363 شمسی 1405 قمری)
اقرب الموارد ج‏1 , ص 2 – 391 (سعید الخوری الشرتونی . چاپ مؤسسه النصر)
لغتنامه دهخدا حرف را ص 294 و 295 (علی اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – 1342 تهران)
“جامعه و تاریخ‏” استاد مصباح یزدی , چاپ سازمان تبلیغات اسلامی , ص 14 رجوع شود
الایقاظ من المجعه بالبرهان علی الرجعه , چاپ دارالکتب العلمیه , اسماعیلیان – قم ص 140 و
اوائل المقالات ص‏89, شیخ مفید, ناشر مکتبه الداوری قم
المجلسی,مولی محمد باقر, همان, ج‏53 , ص‏56
بحارالانوار , ج‏53 , ص‏63 , چاپ مؤسسه الوفا , بیروت – لبنان و معانی الاخبار ص‏366 , چاپ جامعه مدرسین قم

10 تفسیر المیزان ج 12 , ص 18-19 . مؤسسه الاعلمی للمطبوعات, – بیروت – علامه سیدمحمد حسین طباطبایی

11 بحارالانوار, ج‏53 , ص 92 و

12 حق‏الیقین , ج 2, ص 35 , چاپ منشورات اعلمی , عبدالله شبر

13 الشیعه والرجعه ج 2 , ص‏107 . محمدرضا طبسی نجفی – چاپ اول , مطبعه الحیدریه – النجف الاشرف 1375 ه ق

مقدمه

یکی از آرزوهای دیرینه بشر گسترش عدالت‏به معنای واقعی در سرتاسر گیتی است; و این امید و آرزو به شکل نوعی اعتقاد در ادیان الهی تجلی نموده است. در طول تاریخ کسانی که مدعی تحقق این ایده شدند, طرحها ریختند و چاره‏ها اندیشیدند, ولی, نتوانستند بشر خسته دل را امیدی بخشند. آری اندیشه ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تنها چراغ فروزانی است که می‏تواند تاریکیها و غبار خستگی را از انسان دور کند. روزی که او می‏آید و حکومت واحد جهانی تشکیل می‏دهد, انحراف و بی‏عدالتیها را محو می‏سازد و ابرهای خود خواهی و نفاق را کنار می‏زند تا بشر لذت و زیبایی زندگی واقعی را در سایه حکومت اهل بیت(ع) و پیاده شدن همه احکام الهی با تمام وجود احساس کند

در آستانه این ظهور نورانی, حوادث شگفت‏انگیزی اتفاق می‏افتد که یکی از آنها بازگشت گروهی از مؤمنان واقعی برای درک و تماشای عظمت و شوکت جهانی اسلام خواهد بود. البته عده‏ای از کافران بدطینت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا بر می‏گردند تا به سزای پاره‏ای از اعمال ننگین خویش برسند. بازگشت گروهی از مؤمنان خالص و کافران ستمگر به این جهان پیش از قیامت رجعت نامیده می‏شود

اعتقاد به رجعت‏یکی از اعتقادات مسلم “شیعه‏” است و سایر مذاهب اسلامی به چنین امری اعتقاد ندارند. از این روی پیوسته رجعت‏یکی از موضوعات کلامی مورد اختلاف شیعه و سنی بوده است.اندیشمندان اسلامی کتب و مقالاتی گرانمایه در این موضوع نگاشته‏اند, که هر یک از سبکی ویژه برخوردار است. برخی به سبک روایی محض , برخی دیگر در پاسخ به شبهات و دلائل مخالفان و ;

معنای لغوی

الفاظ مختلفی‏برای بیان این اصل‏اعتقادی در قرآن مجید و روایات اسلامی‏به کار رفته است, مانند: رجعت, ایاب, کره, رد, حشر , که همه در معنای بازگشت مشترکند ولی در میان همه این الفاظ , لفظ رجعت مشهورتر است. رجعت مصدر “مره است‏”[1] و بیانگر “یکبار بازگشت‏” است, چنانچه در “لسان العرب‏”[2]  آمده است

“رجعت مصدر مره از ماده رجوع است.”

در “اقرب الموارد”[3] در توضیح واژه رجعت ذکر شده: “رجع الرجل رجوعا و مرجعا , و معه انصرف ; هو یومن بالرجعه‏ای بالرجوع الی الدنیا بعدالموت‏” . یعنی رجوع به معنای بازگشت است و فلانی به رجعت ایمان دارد یعنی او به رجوع به دنیا پس از مرگ اعتقاد دارد, پس واژه رجعت در لغت‏به معنای “یکبار بازگشت‏” است

معانی اصطلاحی

رجعت همانند بسیاری از واژه‏ها علاوه بر معنای لغوی, در علوم مختلف در معانی گوناگونی به کار رفته, و با توجه به این معانی است که می‏توانیم تصویر و شناخت صحیحی از معنای مورد بحث داشته باشیم. لغتنامه دهخدا معانی اصطلاحی مختلفی برای رجعت‏بر شمرده است, که به اختصار آنها را نقل می‏کنیم

1- اصطلاح فقهی: بازگردیدن مرد به سوی زن مطلقه خود در مدت قانونی و شرعی

2- اصطلاح نجومی: رجعت نزد منجمان و اهل هیات عبارتست از حرکتی غیر از حرکت کوکب متحیره به سوی خلاف توالی بروج و آن را رجوع و عکس نیز می‏نامند

3- اصطلاح عرفانی: نزد اهل دعوت عبارتست از رجوع و کال و نکال و ملال صاحب اعمال به سبب صدور فعل زشت از افعال , یا متکلم گفتاری سخیف از اقوال [4]

4- اصطلاح جامعه‏شناسی: برخی جامعه‏شناسان به هنگام بحث از قانونمندی جامعه و تاریخ ,معتقدند که قوانین تطورات تاریخی در همه جوامع مشترک است و تاریخ سه مرحله ربانی و قهرمانی و انسانی را طی می‏کند و همیشه این ادوار تکرار می‏شوند و آنان این حرکت تاریخ را “ادوار و اکوار” و “رجعت‏” گویند[5]

روشن است که هیچکدام از معانی چهارگانه مذکور مورد بحث ما نیست و آنچه در این تحقیق مورد توجه است اصطلاح کلامی است

5 – اصطلاح کلامی: شیخ حر عاملی در بیان تعریف اصطلاحی رجعت می‏فرماید

“بدان که رجعت در اینجا [کلام] همان حیات و زندگی بعد از مرگ و قبل از قیامت است, و این معنا از لفظ رجعت‏به ذهن سبقت می‏جوید, و همین معناست که مورد تصریح علما بوده که از موارد به کارگیری آن و نیز از احادیث استفاده می‏شود”[6]

این تعریف بیانگر معنای کامل اصطلاحی رجعت نیست , زیرا مجرد زنده شدن بعد از مرگ , قبل از قیامت , نمایانگر معنای اصطلاحی رجعت نیست , زیرا (همانطور که خواهد آمد) قرآن ماجرای عده‏ای را بیان می‏کند که پس از مرگ زنده شدند. مثل جریان زنده شدن عده‏ای از یاران حضرت موسی که می‏خواستند خدا را ببینندو ; روشن است که رجعت در اصطلاح کلام شیعه چنین رجوعی نخواهد بود (زنده شدن عده‏ای از مؤمنان خالص و کافران فاجر در زمان ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) افزون بر اینکه معنای لغوی رجعت در این تعریف لحاظ نشده است, چرا که رجعت‏به معنای بازگشت‏به دنیا پس از مرگ است نه زنده شدن , به هر حال این تعریف گویای معنای اصطلاحی رجعت نیست

تعریف دیگر تعریف شیخ مفید است. که گویای معنای واقعی رجعت‏بوده و دارای نواقص تعریف نخست نیست. ایشان در تبیین معنای اصطلاحی (کلامی) رجعت چنین می‏نویسد

“ان الله یرد قوما من الاموات الی الدنیا فی صورهم التی کانواعلیها فیعز فریقا و یذل فریقا و المحقین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلک عند قیام مهدی آل محمد علیهم السلام‏”[7]

“خداوند گروهی از اموات را به همان صورتی که در گذشته بودند, به دنیا بر می‏گرداند, و گروهی را عزیز و گروهی دیگر را ذلیل می‏کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه و نصرت داده , و مظلومین را بر ظالمین و ستمگران غلبه می‏دهد, این واقعه هنگام ظهور ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رخ خواهد داد”

رابطه رجعت‏ با بعضی از امور اعتقادی

[1] – در علم صرف بیان شده که مصدر دارای انواعی است. یک نوع آن “مره‏” است که برای وقوع فعل یکبار به کار می‏رود

[2] – لسان العرب, ج 8 , ص 114, ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه‏1363 شمسی 1405 قمری)

[3] – اقرب الموارد ج‏1 , ص 2 – 391 (سعید الخوری الشرتونی . چاپ مؤسسه النصر)

[4] – لغتنامه دهخدا حرف را ص 294 و 295 (علی اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – 1342 تهران)

[5] – برای مطالعه بیشتر به “جامعه و تاریخ‏” استاد مصباح یزدی , چاپ سازمان تبلیغات اسلامی , ص 14 رجوع شود

[6] – الایقاظ من المجعه بالبرهان علی الرجعه , چاپ دارالکتب العلمیه , اسماعیلیان – قم ص 140 و

[7] – اوائل المقالات ص‏89, شیخ مفید, ناشر مکتبه الداوری قم

 

لینک کمکی